MATLAMAT SAYA MENULIS BLOG

MATLAMAT SAYA MENULIS BLOG

Sentiasa kembali kepada matlamat asal menulis blog.


Beberapa hari lalu, terbaca status di timeline facebook seseorang minta rakan-rakan bercerita tentang matlamat menulis blog. Jadi untuk hari ini, saya nak berkongsi apa Matlamat saya menulis blog.


Sebenarnya dahulu saya tidak tahu apa matlamat saya menulis blog. Dulu-dulu buat blog saja suka-suka. Ingatkan macam diari sahaja. Tidak tahu langsung sebenarnya blog boleh buat duit dan boleh dibaca oleh orang ramai sampai ke dunia Antarabangsa.


Pembaca dari Israel, Rusia, China, Indonesia dan pelbagai negara lagi sudah membaca blog saya. Sungguh tidakku sangka. Hanya dari follower cuma 11 orang sahaja. Kini sudah seribu lebih. Itu pun ada yang sudah tidak aktif menulis blog jadi Blognya sudah dilupuskan. Sayang.



Sebenarnya, bukan follower yang saya kejarkan. Sememangnya saya minat menulis dari dahulu lagi. Hendak pula, dari blog saya sudah dapat jana pendapatan. Apa lagi? Alang-alang menulis blog sudah dapat pendapatan, baik saya teruskan. Even tulis tu, kadang-kadang entah apa-apa entahlah saya merapukan. 😁



Menulis, hilang entri tu, sudah memang berkali-kali. Sampai naik fed up jugalah. Tapi, hati hendak juga menulis. Jadi, tulis sahajalah. Kadang-kadang ilmiah, kadang-kadang mengarut. Bukan mencarut ya. Kadang-kadang ada tazkirah, kadang-kadang tulisan KE LAUT.


Seperti kata Red Mummy semasa program Sehari Bersama Blogger pada tahun 2014, "tulis aje... janji anda tulis...". Pada saya, usah biarkan blog kosong tanpa pengisian kerana saya yakin tulisan dalam blog saya ramai yang baca.



Pada saya, pembaca membaca tanpa komen tidak menjadi masalah. Yang penting tulisan saya dibaca dan matlamat penulisan saya tercapai. Jika pembaca komen lebih bagus. Boleh saya singgah semula laman sosial pembaca.




Bagaimana saya tahu ramai yang baca Blog saya? Itu rahsialah. Saya lihat dan memang saya tahu. Walaupun kurang pembaca yang tinggalkan komen, namun saya dapat lihat penambahan pembaca blog saya semakin meningkat dari hari ke hari. Kadangkala mencecah hampir kepada puluhan ribu pembaca sehari. Sayangnya mereka adalah silent reader. Mungkin tiada gossip dan cerita panas membuatkan kurang komen saya terima. Mungkin juga tulisan saya tidak kena selera pembaca. Hehe


Niche saya lifestyle. Jadi saya bebas menulis apa sahaja. Termasuklah pembongkaran kumpulan ajaran sesat. Saya anti ajaran sesat (sihir, syirik dan khurafat). Pengamal, pendakyah dan penyebarnya tidak kiralah pangkat dan jawatan apa jika saya nampak dan tahu, saya pangkah terus. Tidak ada lemah lembut dah. Cara saya pangkah banyak. Termasuklah menulis. Nasiblahkan, kacau aqidah saya, saya ambush habis-habisan. Hahaha 🤣


Sebenarnya bukan peduli makhluk yang kita mahukan, redha Allah pada kita yang kita impi dan hajatkan. Makhluk tidak memberi kesan sedikit pun kepada kita. Mereka yang biadap, samseng mafia militan, adalah makhluk syaithon bertopengkan manusia. Mereka itu sisi negatif kita yang tidak kita lakukan dan pentingnya sentiasa muhasabah diri. Apapun terima kasih pada semua. Sayang anda semua. Tanpa pembaca berkuburlah Blog saya ini.


Kerana

Matlamat saya menulis blog adalah untuk berkongsi pendapat dan pengalaman. Mungkin bermanfaat pula buat orang lain. Bila meninggal dunia nanti, sekurang-kurangnya ilmu yang bermanfaat menjadi bekalan mati." Inilah matlamat saya menulis blog. Anda bagaimana?Apa matlamat anda menulis blog? Mari kongsikan dengan saya. Oh ya, alang-alang menulis, biar dapat duit kan? 

Blog dan media sosial yang ada bukanlah tempat umpat-mengumpat, keji-mengeji, gosip-menggosip, kutuk-mengutuk, carut-mencarut mahupun buat spekulasi sebar fitnah seperti telah berlaku berulang-kali terhadap saya. Lama-kelamaan sudah lali. Abaikan sahaja semua toksid tu. Maka marilah kita sama-sama menjadi pengguna media sosial yang bijak dan beradab. Jaga nama dan kerjaya lebih-lebih lagi sebagai blogger. Usah jadi blogger atau ghost writer, influencer sampah  ya. 


MEMBELA AKIDAH, NYAWA DAN KELUARGA KETURUNAN TUNTUTAN ISLAM

Sebagai contoh, kita berhak menyebarkan cover laporan polis komplot fitnah, jenayah cyberbully body shaming, cyberwar, cyber attack ke atas akidah, nyawa dan keluarga keturunan beta kepada awam untuk 
  1. Membersihkan nama baik dan keluarga keturunan, 
  2. Membela diri, mempertahankan aqidah, nyawa dan keluarga keturunan, 
  3. Menafikan tuduhan, tohmahan dan fitnah. [tarikh kongsi 14/2/2023] seterusnya menjawab persoalan berkaitan tuduhan, tohmahan dan fitnah dilakukan oleh puak penyebar ajaran amalan sesat seperti dalam artikel blog INI dan INI, di laman-laman sosial  adalah menjadi perkara utama yang dituntut dalam maslahah syariah Islam.
Sekian. 

87 comments:

  1. Sebaik-baik menetap niche semasa mula-mula hendak membina blog. Memandangkan tidak menjadi satu kesalahan mengikut citarasa tersendiri.

    ReplyDelete
  2. tulis je.. jgn jadi mcm de, sekali skala je tulis..hehe

    ReplyDelete
  3. Setuju sangat-sangat. Dan terima kasih kerana berkongsi tip dari Ben Shaari dan Red Mummy dari SPB2014 kepada kami yang tak boleh hadir hari tu :D. Cuma saya juga teringat tuan HarulHassan juga ada mengatakan dengan sebatang pen yang diterima sebagai hadiah hasil berblog pun akan memberi manfaat kepada orang yang menghadiahkan pen tersebut... bukan sekali tetapi berkali-kali... InsyaAllah... berblogging dengan sihat, manfaat hingga akhirat... seperti yang dikata, blogging janganlahlah mengumapat, mengutuk, menghina dan sebagainya... barakallahuminkum... :D

    ReplyDelete
  4. salam cikgu....che mat setuju, kita tulis apa saja, selagi ia bukan benda2 yang boleh mendatangkan keburukkan. Berblog ini perlukan kesabaran sebenarnya dan insha Allah hasilnya akan datang sedikit demi sedikit dengan izin Allah.... Moga cikgu terus menulis yea....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahu... Baru hari ni perasan Tuan Adnan berkomen di sini. Betul tu Tuan. In syaa Allah saya terus menulis.

      Delete
  5. Assalamualaikum.. keep blogging ye kak Ieta~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. In syaa Allah Sheila bila berkelapangan akak akan terus menulis. Tidak di blog, di page, instagram dan juga nota di fb.

      Delete
  6. Betul.. menulis utk kebaikan insan... buat bekalan di akhirat juga. Semoga terus sukses Ieta.. :)

    ReplyDelete
  7. tulisan kena datang dari hati...gituuu. menulis itu mudah, tp kenalah menulis utk kebaikan, matlamat kena betul seiring dgn niat

    ReplyDelete
  8. Bunda suka dan setuju sangat ayat perenggan akhir tu....
    Satu dunia baca penulisan kita...so jagalah maruah kita sebagai blogger...

    ReplyDelete
  9. Menulis sebagai hobi. Mulanya kenal blog utk menulis lebih panjang sebab kat FB kurang menarik dan terlalu sosial. Lepas tu terus terpikat... Matlamat hanya utk menyampaikan dan berkongsi ilmu dan perkara yg dapat membawa manfaat. Sambutan menggalakkan, memberi lebih keseronokan dan keyakinan. Semoga Ieta terus menulis...keikhlasan itu penting.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya benar tu Tuan Bin Muhammad. Terima kasih semangat Tuan :)

      Delete
  10. semoga terus sukses ye kak..

    ReplyDelete
  11. tulis je apa2 entri kat blog.
    orang nak komen atau tak, terpulang la pada diorang.
    entri yg bermanafaat kalo orang baca dan amalkan, pahala pun dapat kat kite :)

    ReplyDelete
  12. gua memang tulis blog untuk dapat duit. hoho..

    ReplyDelete
  13. Samalah mcm sis..tulis ikut kata hati...kalau hari ni sedih, sedih le jadinya jalan cerita dan kalau happy, happy le. Janji kita tahu apa kita nak tuliskan.
    Teruskan minat dn selamat maju jaya...:)

    ReplyDelete
  14. saya pun baca blog ini, walaupun kadang2 tak sempat nak tinggalkan komen :-)

    ReplyDelete
  15. setiap cerita mesti ada kebaikan dan keburukan. yeop ambil poin kebaikan saja, sebab menulis blog untuk cerita diri kita kepada orang lain. tapi setiap cerita mesti ada hadnya. sebab tu yeop berhati-hati bila menulis entri.

    ReplyDelete
  16. wife saya yang suruh buat blog..hehe

    ReplyDelete
  17. Mtlmt sy skdr.kongsi ilmu yg ada...

    ReplyDelete
  18. Replies
    1. Terima kasih sudi menjadi silent reader blog ini :)

      Delete
  19. Semoga apa yang kita tulis dan paparkan dalam blog kita akan memberi manfaat kepada ramai orang.

    ReplyDelete
  20. all the best cg ieta. nice blog theme :)

    ReplyDelete
  21. menulis adalah suatu hobi , dan hobi itu bisa dituangkan kedalam sebuah blog untuk mengungkapkan semua ilmu yang kita punya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Tuan Oyong. Moga saya juga kembali ada mood untuk menulis setelah pelbagai perkara saya lalui :)

      Delete
  22. posting ini memberi semangat untuk saya terus menulis walaupu kesuntukan masa.

    ReplyDelete
  23. wah terinspirasi betul baca entri ni kak ieta. setiap blogger pasti ada matlamat kenapa diaorang suka menulis blog. tulislah apa sahaja asalkan kita menulis. lagi bagus kalau kita boleh menulis perkara perkara yang boleh orang manfaatkan.

    ReplyDelete
  24. Saya menulis sekadar mengisi masa lapang sahaja, sekarang ini jarang2 update..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak sekarang banyak repost je Azwar. Idea banyak tapi tak tertulis. Semua ada di Channel Telegram Cikgu ieta. Tapi menulis di Blog memang la lagi best 😁👍👍👍

      Delete
  25. Lifestyle blogger senang, cerita je apa yg jadi di sekeliling, insyaAllah, macam2 boleh diceritakan 😉

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Cekgu Norazimah. Tahniah Cikgu masih mengekalkan momentum penulisan berkualiti. Saya respect ngan Cikgu. Idola saya ni 😍👍👍👍

      Delete
  26. selamat tahun baru!!! :D


    jemput jenguk sini dan komen . tq :D http://www.yayacendana.com/2017/01/31-days-challenge-by-jdt-blogger-day-3.html

    ReplyDelete
  27. Saya suka baca blog dan sebab itu saya terjebak jadi Blogger.

    Saya mula baca blog sejak tahun 2009 lagi dan jadi blogger tahun 2012

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah Terima kasih Tuan sudi membaca tulisan saya. Maaf lama tidak berkunjung blog Tuan. Sama rupanya kita tahun berblogging. Pasti Tuan otai ni.... Saya biasa² je Tuan. Boleh berguru ni ye. Alhamdulillah...

      Delete
  28. I simply couldnt go away your site before suggesting that I actually enjoyed the standard
    info a person supply on your visitors? Is going to be again incessantly
    in order to inspect new posts

    ReplyDelete
  29. Bila dah minat memuliakana Tu, apa2 platform pun boleh kan

    ReplyDelete
  30. Hi there very cool web site!! Guy .. Beautiful .. Superb ..

    Ill bookmark your site and take the feeds additionallyIm satisfied to search out a lot
    of helpful info here in the post, we need work oout extra techniques on this regard, thank you for sharing.
    . . . . .

    ReplyDelete
  31. Assalamu'alaikum. Salam kenal, saya elly suryani, blogger dari Palembang. Suatu saat kalau tahun depan bisa cuti kerja, saya mau berkunjung ke malaysia melihat sistem pendidikan disana. Salam

    ReplyDelete
  32. I every time emailed this weblog post page to all my friends,
    as if like to read it then my links will too.

    ReplyDelete
  33. This is the perfect webpage for everyone who wishes to find
    out about this topic. You understand so much its almost hard to
    argue with you (not that I personally would want to?HaHa).
    You certainly put a brand new spin on a topic that's been discussed for many years.

    Excellent stuff, just great!

    ReplyDelete
  34. Organic chicken feed is, of course, antibiotic-free.

    ReplyDelete
  35. This will help you to maintain it properly.

    ReplyDelete
  36. Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging for?
    you made blogging look easy. The overall look of your website is magnificent, let alone the content!

    ReplyDelete
  37. I could not refrain from commenting. Perfectly written!

    ReplyDelete
  38. Hey! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers?
    My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing several weeks of hard work due to no data backup.

    Do you have any solutions to prevent hackers?

    ReplyDelete
  39. Tell them so. Say how much you enjoy their writing.

    ReplyDelete
  40. Very descriptive post, I enjoyed that bit. Will there
    be a part 2?

    ReplyDelete
  41. If some one wishes to be updated with hottest technologies then he must
    be pay a quick visit this website and be up to date everyday.

    ReplyDelete
  42. I am really loving the theme/design of your weblog. Do you ever run into any browser compatibility problems?

    A small number of my blog audience have complained about my blog not working correctly in Explorer
    but looks great in Safari. Do you have any ideas to help fix this issue?

    ReplyDelete
  43. I got this website from my buddy who told me about this site and at the moment this time I am visiting this site and reading very informative articles or reviews
    at this place.

    ReplyDelete
  44. Thanks on your marvelous posting! I seriously enjoyed reading it, you happen to be a great author.
    I will ensure that I bookmark your blog and will come back from now on. I want to encourage yourself to continue your great work, have a nice
    holiday weekend!

    ReplyDelete
  45. Peculiar article, exactly what I wanted to find.

    ReplyDelete
  46. I visited several web sites however the audio quality for audio songs present at this site is truly excellent.

    ReplyDelete
  47. However here I am now after having fun with it once more.

    ReplyDelete
  48. If you would like to get a great deal from this post then you have to apply these techniques to your won website.

    ReplyDelete
  49. This is the perfect web site for anybody who really wants to understand this
    topic. You realize a whole lot its almost hard to argue with you (not that
    I actually would want to…HaHa). You definitely put a new spin on a
    topic which has been written about for decades.
    Wonderful stuff, just great!

    ReplyDelete
  50. Keep on working, great job!

    ReplyDelete
  51. Very nice article, just what I wanted to find.

    ReplyDelete
  52. Wow! This could be onee particular of the most helpful blogs
    We have ever arrive across on this subject. Actually Fantastic.
    I'm also an expert in this topi so I can understand your hard work.

    ReplyDelete
  53. This text is worth everyone's attention. How can I find out more?

    ReplyDelete
  54. Asking questions are genuinely pleasant thing if you are not understanding something
    fully, except this paragraph presents nice understanding even.

    ReplyDelete
  55. all the time i used to read smaller articles or reviews that as well clear their motive, and that is also happening with this
    article which I am reading at this place.

    ReplyDelete
  56. I've been surfing online more than three
    hours today, yet I never found any interesting article like yours.

    It is pretty worth enough for me. In my opinion, if all site owners and bloggers made good content as you did, the
    web will be a lot more useful than ever before.

    ReplyDelete
  57. My husband and i ended up being filfilled that Edward managed to do his research while usinng the precious
    recommendations he received from your own wweb page. It's not at all simplistic to simply choose
    to be giving foor free instructions which some people ight have been selling.
    So we keep in mind we need the blog owner too give thanks
    to for this. Those explanations you made, the simple site navigation,
    the relationships you give support tto foster - it is everything fabulous, aand it's assisring our son and our family
    imagine that that topic is pleasurable, and that's particularly essential.
    Thank you for all!

    ReplyDelete
  58. Hello there,just changed into aware of your weblog thru Google, and located that it's truly
    informative. I'm going to watch out for brussels. I will be
    grateful for those who proceed this inn future. Lots off other people might be benefited
    out of your writing. Cheers!

    ReplyDelete

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN  [ Sambungan dari SINI ] Bukan boleh bawa ke mati pun keturunan yang ada. Jadi usah banggal...