Mana diorang dapat arahan rejam tu?

Mana diorang dapat arahan rejam tu?
Penzina direjam mati hudud politikkah, Agama, Soal Jawab Agama, Hukum Hudud, hal ehwal Hudud, Penzina direjam mati, Muhsan, Ghair Muhsan, Ghairu Muhsan, hudud politik, kisah cikgu ieta, blog ieta, blog ieta dot com, komen, komen Anonymous, Kelab Blogger Ben Ashaari, Surah An-Nur, Terjemahan Surah An-Nur, Mana diorang dapat arahan rejam tu?, hukum zina, hukum Allah
"Tuhan suruh penzina kahwin dengan penzina... Hudud politik kata, penzina direjam. Mana diorang dapat arahan rejam tu" Tanya si pengecut.
Sebenarnya, sebelum ini saya pernah terbitkan entri bertajuk Terjemahan Surah An-Nur Ayat 1 hingga 20 yang berkaitan hukum terhadap penzina. Tiba-tiba ada pula manusia bacul dan pengecut yang mempertikaikan hukum itu dengan menggunakan nama Anonymous dan mengaitkan dengan politik. 

Macam kenal je siapa orang yang pengecut ni... Pada saya, orang yang berani akan menggunakan ruang komen yang sudah sedia ada di bawah entri, menggunakan nama yang boleh dipautkan kepada laman web atau blognya. Bila guna Anonymous, pengecutlah namanya tu.

Saya memang tak suka menyiarkan komen yang berbaur politik ni kerana akan menyebabkan key board  warrior di ruangan komen pada kebiasaan yang saya nampak jika isu politik dibangkitkan. Nak ke berlaku perpecahan hanya disebabkan isu politik? Huh, buang masa je kan?

Oleh itu, saya nekad bertanya kepada pakarnya iaitu pensyarah saya, Ustaz Wan Ali bin Wan Jusoh. Ustaz ni banyak... terlalu banyak ilmunya tau... Tanyalah apa sahaja, pasti dapat beliau jawab dengan mudah sekali. Hari ini, saya suka kongsikan dengan anda. Manalah tahukan, satu hari anda pula ditanya soalan sebegini. Ha.... Ada dah ilmu untuk anda. 

Jom baca apa kata Ustaz Wan menjawab persoalan si Anonymous itu. 

Soalan saya, 
"Ustaz, saya ada buat entri terjemahan surah An-Nur ayat 1 hingga 20 ni. Tiba² ada komen macam dalam gambar tu. Saya tak publishkan. Cuma saya jadi musykil kenapa dia cakap macam tu. Boleh Ustaz beri pencerahan kepada saya? Terima kasih Ustaz".

Ustaz Wan menjawab, lihat pada tulisan nampak kejahilan orang yang menulis. Dan tak perlu dilayan. Bagaimanapun jika nak jelaskan juga;

1. Ayat bukan suruh penzina kahwin dengan penzina, tetapi janji Allah orang baik akan bertemu jodoh yang baik, yang jahat dengan yang jahat, penzina dengan penzina dan yang jahil agama akan bertemu jodoh dengan yang jahil juga.

2. Orang yang berzina akan bertemu jodoh dengan orang yang serupa sebab penzina yang ghair muhsan (penzina yang belum bwrnikah) hanya disebat bukan direjam.

3. Hanya penzina muhsan sahaja yang direjam dan ia bukan hudud politik, ia adalah hudud Allah berdasarkan hadis Rasulullah saw. Hanya yang tak beriman dengan Rasul sahaja (atau yang beriman dengan I. Goldziher (Bapa Orentalis)  dan Rashad Khalifa sahaja) yang menolak sesuatu yang datang dari Rasulullah S.A.W.
Mana diorang dapat arahan rejam tu? Sudah tentulah dari ayat Al-Quran, Surah An-Nur ayat 1 hingga 20. Bacalah. Jelaskan, mana diorang dapat arahan rejam tu?

2 comments:

  1. Penerangan yang jelas dari Ustaz Wan...

    ReplyDelete
  2. Terbaik!Terima Kasih juga uat ustaz,Betul kak ieta,Kadang Anony,.ni memang pengecutkan,.sebab tu tak nak letak id sendiri,.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN Sibuk kalutkan keturunan orang, tak sedar diri itu lebih dahsyat, penyebar tukang fitnah, g...