Jangan ada benci dalam hati

Jangan ada benci dalam hati
Pernah tak kita rasa benci pada seseorang? Atau kita rasa sayang sangat-sangat pada seseorang tu? Pernag tak orang bencikan kita? Pasti pernah bukan?
Jangan ada benci dalam hati, benci, jangan, ada, benci, dalam, hati, tips hidup positif, redha, haters, pengalaman hidup
3 sebab kenapa orang suka cakap belakang. Baca dan fahamkan dan bawa bertenang :)
Walau apa pun yang kita rasa, biarlah bersederhana. Arwah emak saya pernah pesan, "Suka jangan suka sangat dan benci pun jangan benci sangat. Biar bersederhana".

Kenapa ya arwah emak saya pesan begitu? Pasti ada sebabnya bukan? Ya benar, memang benar pesanan arwah emak saya tu. 

Pernah saya sayang sangat pada seorang kawan baik saya. Dia selalu tolong saya bila saya perlukan pertolongan. Bila saya kesedihan, dia sering menghiburkan. Bila saya kesakitan, dia tolong meredakan. Namun, disebabkan perkara yang kecil. Berlaku sedikit perselisihan faham, akhirnya kami bawa haluan masing-masing. Dialah antara orang yang pernah menaikkan blog saya ini yang juga atas usaha saya sendiri. Redha... Itulah yang sebaiknya.

Pernah juga berlaku, saya menasihati seseorang agar jangan membuat fitnah, menghasut dan menulis di alam maya mengikut emosi macam orang kekurangan kasih sayang dan perlukan perhatian. Akhirnya bukan nasihat saya didengarnya tetapi sebaliknya, nama saya pula diburukkan. Orang lain memaki hamun saya di laman sosialnya. Begitulah bila tidak matang, emosi menguasai segala. 

Saya buat apa? Relax je la... Sebab arwah emak pernah pesan, "Biar orang buat kita nak... Jangan kita buat orang...".

Ada lagi pesan arwah emak, "Biar anjing menyalak bukit, tapi bukit tak akan runtuh".

Arwah emak juga pesan lagi, "Kalau orang tu gila dan bodoh, kita jangan turut jadi gila dan bodoh. Kelak kita juga akan gila dan turut bodoh seperti dia". 

Fahamkan maksud ayat arwah emak saya tu? Senang cakap "Usah dilayan perkara yang negatif, membazir masa sahaja".

Teringat pesanan Tok guru saya, "Jaga kerja sendiri, jaga keluarga sendiri, jaga amalan sendiri dan jaga amal jariah sendiri". Itulah yang sebaiknya dan lebih bagus dalam kehidupan sekarang ini.


Jangan ada benci dalam hati, benci, jangan, ada, benci, dalam, hati, tips hidup positif, redha, haters, pengalaman hidup
Benar kata-kata ini. Jadi, jangan ada benci dalam hati ya ^__^
Apa pun yang berlaku, ada hikmahnya. Saya menulis bukan untuk dikenali. Saya hanya menjalankan tanggungjawab, berdakwah. Itu sahaja. Terkadang sedikit perkongsian berguna untuk tatapan pembaca. Hidup sebagai penulis atau apa sahaja yang kita kerjakan, memang banyak risiko perlu kita terima dan hadapi dengan tabah. Allah menguji kita hambaNYA dengan ujian kebahagiaan. Kebahagiaan yang bagaimana? Entah, kita pun terkadang tidak tahu dan tidak pasti. Yang nyata, banyak yang boleh dipelajari dari apa yang telah terjadi. Allah tidak akan uji hambaNYA dengan ujian yang hambaNYA tidak mampu ditempuhi.

Ego, bongkak, sombong dan rasa ta'jub dalam diri buang jauh-jauh. Apa yang kita ada sekarang ni, tak boleh bawa ke mati pun. Begitu juga rasa rendah diri terhadap apa yang kita miliki. Pedulikan apa kata dan nista orang terhadap kita. Teruskan menulis dan buat apa sahaja yang kita suka. Dah Allah berikan apa sahaja, manfaatkanlah sebaiknya kelebihan yang kita ada. Buktikan pada mereka yang membenci, kita boleh berjaya tanpa mereka!. 
Hidup Suatu Ujian Daripada Abu Hurairah RA, sabda Rasulullah SAW, 'Malapetaka itu akan terus menimpa orang Mukmin lelaki dan perempuan, menimpa dirinya, anaknya ataupun hartanya sehingga dia menemui Allah Taala dalam keadaan bersih daripada segala kesalahan.' 
Kalau dah berjaya, tak payahla nak berlagak pula ya. Hidup ni sementara sahaja. Takkan kekal lama... Followers dan apa yang kita miliki takkan membantu kita di akhirat sana nanti. Amalan, sedekah jariah dan doa anak yang soleh dan solehah sahaja dapat membantu kita dalam kubur nanti. Ingatan untuk diri saya juga ^__^
Jangan ada benci dalam hati, benci, jangan, ada, benci, dalam, hati, tips hidup positif, redha, haters, pengalaman hidup
Hakikatnya yang membenci ni, sebenarnya mereka sukakan kita. Jika tidak, masakan selalu mengintai-intai dan bercakap tentang kita? LOL...
Yang pasti, jangan ada benci dalam hatiPengalaman memang mendewasakan kita. Dari pengalaman saya pernah putus tunang. Walaupun saya yang putuskan tetapi perit juga. Ya lah... Dah hampir majlis berlangsung, saya putuskan pula. Terlampau sayang bukanlah tiket untuk menghalalkan hubungan selagi belum bernikah. Itu prinsip saya. Tapi tak mengapa. Bila kita balik semula kepada agama, kita Redha dan kita ingat, sebenarnya setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Pasti kita tidak akan kecewa. Pasti tidak ada rasa benci kepada mereka yang pernah melukakan hati kita. Jadi, jangan ada benci dalam hati.

Terimalah...
Jangan ada benci
Andainya ada di antara kita nanti
Berubah hala serta janji
Jangan ada benci
Suka dan duka dilalui
Jadikan kenangan di sudut hati 
Andainya cita-cita tidak kesampaian
Ikatan murni terputus di pertengahan
Jangan dikesalkan
Jangan lantaran kegagalan
Kita saling berdendam saling bermusuhan 
Ungkit-mengungkiti
Sakit-menyakiti
Memusnahkan diri 
Kita harus tabah dan bersedia
Cekal hadapi kemungkinan yang tiba
Kadangkala yang berlaku
Di luar kemahuan kau dan aku
Lagu oleh Casey

SUMBER GAMBAR : GOOGLE

7 comments:

  1. Betul tu kakIeta... Muhasabah diri..Tq kakIeta

    ReplyDelete
  2. As'salamualaikum kak Ieta,
    setuju 200% .. **Ehh cam tajuk citer kat TV lak** heheee
    Biar lah orang buat kita, doakan yang terbaik aje tuk mereka kann......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar tu, moga yang negatif menjauh. Positifkan minda kita kan Nina? ^__^

      Delete
  3. Kita menegur bukan kerana benci tapi kadang-kadang disalah erti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menegur biar berhikmah begitulah digalakkan dalam Islam. Kadangkala tu, tegur di khalayak umum, publish merata laman sosial. Itu kan dah mengaibkan org yg ditegur? Islam tak suruh begitu... Apa pun, bila ditegur itu bermaksud ada orang sayangkn kita. Bermaksud mereka prihatin dan ambil beratkan kita. Bersyukurlah bila ditegur Kerja Sendiri kan? :)

      Delete
  4. Alahai... Bykkan bersabar... Tak semua org boleh terima cara kita tp selagi kita buat benda yg btul... teruskan jer...

    ReplyDelete

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN  [ Sambungan dari SINI ] Bukan boleh bawa ke mati pun keturunan yang ada. Jadi usah banggal...