Hanya kerana aku seorang pendosa.

Hanya kerana aku seorang pendosa.
Kisah benar, pendosa, kecil hati, sedih, terguris hati, cekal, tabah, wanita, kisah wanita
Take a deep breath. It's just a bad day. Not a bad life. Hadamkan... Sumber google
Nasihat berguna.
Seseorang pernah berkata,
Pedulikan apa orang nak kata. Yang penting, jaga kerja, jaga keluarga, jaga amalan dan amal jariah sendiri".
Setiap manusia punya masalah tersendiri.
Satu petang, Miss N, nama samaran, berkaca mata comel orangnya menghampiri saya. Memulakan bicara dengan lelehan air mata sebagai pembuka bicara.

Dari apa yang diceritakan, kesimpulannya,

Rupanya, sering seseorang itu tersasar... Kehidupan berterusan dianggap sebagai pendosa.... Walaupun nyata dia cuma risaukan keselamatan yang lain, dia tetap dianggap pesalah. Tidak diberi ruang untuk menjelaskan sebaliknya di tuduh pelbagai. Diberi amaran pula. 
Pendosa tetap manusia.
SUMBER GAMBAR : Page Kisah Zakat Malaysia
Yang bertanya entah apa diceritakan sebaliknya. Sementelahan dia tahu, ramai yang tidak sukakannya. Maka kehadirannya kadangkala seperti tidak dirai. 
Kisah benar wanita
Saya faham dan pernah mengalaminya. Namun, ini adalah hakikat sebuah kehidupan yang perlu dilalui jika kita dipihak yang benar. Namun, sebaliknya jika benar kita silap, bertaubatlah. Mengaku sahajalah kesilapan. Sebab masih ada kemaafan jika keinsafan benar-benar ada dalam diri kita walau kesilapan itu akan kekal dalam ingatan.
Dia sedar semua itu. Cuma dia seorang yang tidak mudah kecewa walaupun jauh di sudut hatinya, dia amat sedih, terasa hati dan kecil hati dengan mereka. Berada dalam kelompok yang ramai tidak sukakannya. Seolah bercakap seorang diri bila berada di kalangan mereka yang hebat-hebat... Ibarat berpuak pula. Pasti ada sesuatu rasa yang tidak diberitahu kepadanya. Kerana talam dua muka dan sikap berpura-pura nyata berada di mana-mana sahaja.
Ini antara nasihat saya kepada Miss N.
Persoalan tiada jawapan.
Miss N mengakhiri perbualan, "Hanya kerana saya seorang pendosa, wajarkah mereka menghukum saya sepanjang masa? Sedangkan yang bersalah seolah dibela" katanya. Jika anda berada dalam situasi begini. Apa anda lakukan?
Seorang PENDOSA mendambakan sebuah kemaafan.
Bagi seorang PENDOSA, keMAAFan adalah satu yang didambakan.

11 comments:

  1. pendosa pun manusia biasa..layakkah kita terus memberi hukuman, contoh macam kawan SA, pernah terlepas cakap pada darah daging sendiri dan menyesal,tapi maaf tidak diterima malah di beri peringatan yang apa pernah diucapkan tidak akan diampunkan sampai mati....sampai sekarang kawan SA merana...merana kerana darah daging sendiri memperlakukan dia sedemikian rupa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitulah SA... Bila nafsu menguasai akal. Dosa orang sahaja nampak. Dosa sendiri tidak. Moga selesai segera masalah kawan SA tu ya.

      Delete
  2. manusia biasa la suka mengata. ada je yang tak kena. abaikan je suara2 sumbang tuh kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya boleh je diabaikan kan? Cuma hati yang terguris akan calar selamanya. Mungkin sukar untuk sembuh. Biasalah hidup... Talam 2 muka dan batu api ramai... Kitalah kan kena berhati² ^__^

      Delete
  3. macam fazura tu kira pendosa kan sebab KimK heheheee

    ReplyDelete
  4. Kita semua pendosa.. Antara sedar dgn tak je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya benar tu Cikgu Maria. Kita sebenarnya semua adalah pendosa. Lalu mulia sungguh mereka yang menghukum para pendosa macam mereka tidak pernah berdosa. Moga Allag mengampuni kita semua. Aamiin...

      Delete
  5. Salam ziarah dari kelab blogger Malaysia

    No worries.Serahkan semua pada ilahi.Bila tertekan dengan pandangan dan tohmahan manusia selalu pesan pada diri..bukan mereka yang pegang syurga..dan bukan pula mencampakkan orang ke neraka.Jaga hubungan sebaik mungkin.Bersangka baik sentiasa ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga Miss N baca nanti dan berasa lega. Terima kasih Cik Mas atas pandangan yang juga boleh jadi pedoman buat saya dan lain-lain yang membaca artikel ini. Terima kasih juga sudi berkunjung. Salam Ukhuwwah :)

      Delete

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN  [ Sambungan dari SINI ] Bukan boleh bawa ke mati pun keturunan yang ada. Jadi usah banggal...