KISAHKU TERKINI...(TENTANG KERJA JE)

Td aku dah taip tp terlupa save agaknya...maka xdek la dlm ni...so, rajinnyyeeeeeeeeee aku nk naip semula ni.... Ish3.... dahla esok ada kuliah.

Sebab aku dah xe mud nk wat assignment aku, maka aku pun jengah la blog aku ni....

dimulakan dgn 30/12/2011(jumaat)
hari orientasi darjah , aku balik 6.30 ptg coz parents sampai waktu tu masih menunggu giliran membayar yuran.


4/1/2012(Rabu)
Pagi djh 4, 1st day sesi persekolahan, mmg xde mood sbnrnya....dimulakan dgn sesi suai kenal dan melayan parents bayar yuran.

Petang djh 1 pun sama gak. Tapi, parents bersidai diluar kelas macam xpcy je ngan guru utk melihat anak2 mereka dlm kelas sampai waktu rehat. (walhal GPK HEM dah warning jgn tunggu dikelas,mengganggu guru nak mengajar tapi dorg ni degil, tunggu juga....tunggu diluar kawasan sekolah je apalah salahnya?)Aku pun xkisahla kan,  coz ni 1st day anak dorg ke sekolah. Biar je la... 

5/1/2012(Khamis)
Pagi dimulakan dgn breafing ringkas sblum memulakan sesi pembelajaran. Tetapi, parents masih dtg membayar yuran. Layan je la....pukul 11.30 ada bapa pelajar nak bayar yuran aku terpaksa minta maaf xdapat collect coz nk berkejar ambil anak di tadika.

Petang pula,  parents yg xberadab sekaligus masuk 4 org, bercakap n nak urusan masing2 didahulukan. (Macam budak2, xreti beratur) sorg ibu & 3 orang bapa. 2 bapa tu, siap beruniform askar lagi. Hilang respect aku ngan dorg yg mcmni. Sampai pening kepala aku dibuatnya. Bila aku cakap "Encik...boleh x satu2?pening kepala sy mcmni!" barulah nak bertenang. Apa pnye prangai lah askar ni? Xde sivik n xde adab langsung...Murid2 aku mulalah bising sbb aku xsmpt nak bagi kerja lagi parents tu dh serbu masuk. Dah settle parents tu, adalah dkt +- 2jam lebih, barulah aku dpt mmulakan sesi P&P aku. Pukul 5.30 waktu balik, ada lagi bapa pelajar nk bayar yuran, aku terpaksa excuse lagi coz nk rushing balik,bendahari pun dh balik.

(Kadang2 aku pelik ngan sikap parents ni, mcm mementingkan diri sendiri je. Xkira waktu nak berurusan dgn guru sekolah terutamanya guru sek agama. Kdg2 smpi xberadab pun ada. Naik menyampah pun ada ngan sikap parents yg mcmni tp, sabar je la. Patutlah di sek kebangsaan, dorg straight je mengajar tanpa bagi chance pada parents utk masuk interrupt mereka mengajar coz dah masak sgt dgn parents mcmni. Tp xsemua parents macam ni....Ada gak yg ok...) Sebagai guru, aku still perlu jaga attitude aku...hehe...

6/1/2012(Jumaat) 
Hari ke 3 ni, semangat bekerja sudah mula muncul. Alhamdulillah...

Sesi pagi aku minta tolong murid2 aku mop & bersihkan kelas, than sementara tunggu lantai kering, aku wat breafing ringkas lagi n suruh dorg menghafal surah Al-A'la ayat 1 - 5 (5 ayat je coz mereka ni kelas C, xleh banyak2 ayat). Aku suruh mereka menghafal 1kumpulan 2/3 orang. Sementara itu aku siapkan update borang2 yuran pelajar pagi & petang. Than, kami berbincang pemilihan AJK kelas & menyiapkan rangka jadual bertugas bersama2.

Sesi petang, parents dah xbersidai di tepi luar kelas aku lagi. Alhamdulillah...aku dapat mengajar murid2 tahun 1 aku menulis huruf Alif. Seronok mereka menulis, sambil2an, aku menagihkan buku teks dan buku aktiviti&latihan kepada mereka sambil melayan seorang ibu pelajar baru masuk hari ini membayar yuran. Ibu tersebut berkata "susah jugak ya dgn dorg ni?" coz dia dtg juga sblum aku sempat memberikan kerja kepada murid2 aku tu. 

Hari ni aku balik lewat coz settlekan penyerahan wang yuran kepada bendahari & penolong bendahari. Malasla nk bawa balik duit yuran ni.....

O ya, wat masa ni, aku g balik kerja ngan bas, always ngan taksi coz bus stop jauh, xdaya nak menapak ke sn, bila kaki sakit. Keta aku, hujung bln ni baru siap, approval insurance jumaat lepas baru dapat. Sod ba ro je la....hu...

Sampai skrg xbleh tidur lagi....Ok lah, idea dh xde. (Nanti bila2 ada masa, aku upload gambar murid2 aku yg comel2 tu ek?" Bye...Wassalam

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz rupanya bomoh, mantan guru silat mengaku pernah 23 tahun sesat dan ada saka, mendakyah beta ajaran sesat.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

IMPLIKASI AJARAN SESAT : SIHIR, PUKAU, FITNAH MANIPULASI PERBUALAN JENAYAH CYBERBULLY

IMPLIKASI AJARAN SESAT : SIHIR, PUKAU, FITNAH MANIPULASI PERBUALAN JENAYAH CYBERBULLY Akibat dan sebab ajaran sesat diharamkan. Akibat tidak...