JAGA EMOSI KETIKA RAMADHAN

As salam.

Terkejut saya bila mendapat emel dari Jutawan Internet saudara Irfan Khairi. Beliau telah menasihati saya Ieta, jaga emosi ketika Ramadhan. Terima kasih tak terhingga kerana mengingatkan saya walaupun ianya mungkin hanyalah secara automatik setelah saya tanpa senghaja telah subscribe email darinya. Saya suka kata-kata yang membina semangat buat saya. Namapun Jutawan. Jadi mana mungkin ayatnya tidak bermanfaat.

Saya rasa, perlu juga ingatan ini dikongsikan ke dalam blog picisan saya ini. Manalah tahu, mungkin bermanfaat untuk semua yang sudi membaca dan membelek blog saya ni tanpa jemu. Terima kasih semua. Jom baca dengan penuh minda yang positif.


Dalam bulan mulia ini sudah tentunya kita penuhi dengan berbagai amalan mulia. Namun musim perayaan  juga amat dikenali sebagai musim perbelanjaan meningkat. Ada seorang kawan saya mengadu, bulan puasa sepatutnya perbelanjaan kurang sebab makan minum pun kurang. Tetapi apa yang terjadi adalah sebaliknya, makin bertambah perbelanjaan bulan puasa ini.

Memang tidak dapat dinafikan lagi bahawa manusia membeli oleh kerana pengaruh perasaan dan emosi. Pengaruh dari segi logik juga ada, tetapi sedikit sahaja. Yang lebih menguasai adalah emosi diri membuat keputusan untuk berbelanja, membeli dan adakalanya membazir.

Teringat saya pada satu petikan Inggeris berbunyi "Don't buy on an empty stomach" Jangan membeli ketika perut kosong. Amat benar petikan tersebut kerana bila bulan puasa, perut kosong tambahan singgah ke pasar Ramadhan pula, masa tu lah perut mula berbunyi oleh kerana berbuka beberapa jam sahaja lagi. Berbagai juadah disediakan dari masakan utara, timur, barat hingga selatan. Ketika ini pasti emosi lapar ingin membeli kesemuanya tak kira harga!
EMOSI
Kompleks membeli belah dan pasaraya juga amat bijak menggunakan masa ini untuk memainkan lagu-lagu raya di sistem bunyi dalam menarik mood pengunjung ke "mood raya". Tahukah anda muzik amat mudah mempengaruhi minda dari segi emosi? Pusat membeli belah tahu keadaan ini dan sebab itu juga sering kali muzik digunakan dalam mempengaruhi emosi. Muzik rancak, seronok, dan menarik sering di mainkan dalam memberi mood positif kepada pelawat. Tidak pernah pula terdengar muzik death metal dan punk di mainkan  melainkan di kedai menjual barangan death metal dan punk untuk memberi  mood tersebut kepada pengunjung.

Bulan raya ini juga, ambil masa untuk melihat berbagai-bagai tawaran istemewa yang diwar-warkan. Berbagai diskaun, beli satu dapat satu percuma, jualan penghabisan stok dan bermacam-macam lagi. Tidak lagi rahsia dikalangan usahawan bulan perayaan adalah bulan paling tinggi keuntungan perniagaan yang berkaitan. Beberapa pelajar saya yang menjual tudung dan busana muslimah di atas talian melaporkan keuntungan berganda 2-3 kali ganda apabila tiba musim perayaan. Ini menunjukkan emosi memuncak ketika waktu ini dalam membuat belian.

Bulan perayaan sememangya penuh dengan emosi. Suasana persekitaran membawa emosi kita kearah berbelanja lebih. 
Bagaimana cara untuk menanganinya?

Fahami konsep belian emosi. 90% keputusan belian adalah keputusan emosi dan 10% sahaja keputusan logik. Sebelum membuat belian, tidak kira ketika di pasar Ramadhan, atau membeli pakaian baru, sehingga ke perkakasan rumah, berhenti sebentar dan tanya pada diri anda sendiri sama ada belian anda adalah keperluan atau kemahuan? Adakah emosi dan nafsu sahaja mengusai keputusan belian tersebut?  Sekiranya bukan bulan perayaan, adakah anda tetap akan berbelanja sebegitu?

Bulan Ramadhan datang dengan pelbagai manfaat. Adakalanya juga pelbagai dugaan. Jadikan bulan Ramadhan ini sebagai satu cabaran untuk diri anda sendiri mengawal emosi perbelanjaan anda. Sekiranya anda berjaya mengawal emosi berbelanja ketika bulan yang penuh mainan emosi ini, maka selepas Ramadhan, pastinya lebih mudah anda mengawal emosi belanja anda di masa hadapan!

1 comment:

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN Sibuk kalutkan keturunan orang, tak sedar diri itu lebih dahsyat, penyebar tukang fitnah, g...