NOTA RINGKAS FINAL EXAM USUL FIQH 2



BAB 4 KONSEP MASLAHAH (M/S 55-63)
Hikmah sesuatu hukum diperundangkan > utk mmberi kebaikan kepada manusia.
BHS : Maslahah =  seuatu yg bermanfaat/kebaikan.
= Sesuatu yg mutlak:tidak trdpt dalil syarak smada menerima/menolak nilai kebaikan tersebut.
Maslahah lawan kpd mafsadah = kerosakan, merujuk kpd ssuatu yg mdtgkn kemudaratan.
ISTILAH ULAMAK USUL FIQH : sesuatu kebaikan yg tidak terdpt sbrg hukum syarak yg menjelaskan sma ada mengharuskan atau mengharamkannya.

JENIS MASLAHAH
Ulamak Usul Fiqh membahagikan maslahah  kepada tiga iaitu :

Maslahah Mu’tabarah (yang diterima)
Maksud diterima ialah “sesuatu maslahah atau kebaikan yang terdapat pada sesuatu perkara, mempunyai dalil syarak yang menyokongnya.” Contoh :
 a) Diwajibkan hukuman qisas ke atas pembunuh yang melakukan pembunuhan dengan sengaja. Kebaikan diwajibkan hukuman ini adalah untuk menjamin keselamatan nyawa manusia.
b) Dikenakan hukuman had ke atas pencuri sama ada lelaki mahupun wanita. Kebaikan hukuman ini adalah untuk menjamin keselamatan harta benda.
c) Dikenakan hukuman had ke atas orang yg menuduh zina dan org yg melakukan zina, sama ada lelaki atau perempuan. Kebaikannya hukuman ini adalah untuk menjaga maruah manusia.

  • Jenayah merupakan sifat keji, hukuman yg setimpal ialah mengenakan hukuman berat. Yg mmberikan kebaikan kpd manusia.

Trdpt dalil syarak mlalui al-Quran & hadis yg mnjadi hujah pelaksaan hukuman trsbut.

Maslahah Mulghah (yang dibatalkan)
Dibatalkan = sesuatu yg pd pndangan manusia merupakan suatu kebaikan ttp syarak membatalkannya.


Contoh :
a) Pendapat yg mengatakan bhw adalah baik jika kaum wanita diberi hak yg sm dgn kaum llk dlm memiliki kuasa menjatuhkan talak.
b) Pandangan yg mengatakan bhw adalah baik (maslahah) jika sekiranya hak kaum llk utk beristeri lbih drp 1 dpt dhapuskan.
c) Pendapat yg mengatakan bhw amalan mengambil riba adalah 1 kbaikan krn riba suatu cara mengumpul harta melalui jln mudah.
d) Berlebihan dlm melakukn amln keagamaan sehingga ke tahap rabbaniyyah (pertapaan) knnnya perbuatan ini adlh kebaikan.
        Apa yg disangkakan kebaikan pd pdpt manusia sbnrnya bukan kebaikan. Pdpt ini tlh dibtlkn oleh hukum syarak melalui al-Quran dan hadis.

Maslahah Mursalah (yang dilepaskan)
Mursalah =sesuatu yg dlpskn/dibiarkan : pkr yg dilpskn/dibiarkan kpd manusia mmikirkannya utk mmbuat penentuan kebaikannya.
Konsep maslahah mursalah timbul slps berakhirnya penurunan wahyu. Cth :
a) Maslahah oleh sahabat Rasulullah s.a.w :
-Membina penjara
-Memperkenalkan penggunaan mata wang.
-Mengekalkan status tnh pertanian yg ditawan oleh tntera Islam spy trus berada bwh hak milik pemilik asalnya dgn dikenakan cukai ke atsnya.
b) Mn2 maslahah yg diperlukan manusia dr sms ke sms utk menguruskan urusan seharian merk yg tidak terdpt dalil syarak menerima /menolaknya. Cth :
(i) Akad perkahwinan yg x mmpnyai sbrg surat rasmi yg menyokongnya, jika timbul sbrg msalah, maka kesahihan akae trsbut x dpt dterima.
(ii) Sbrg akad jual beli hndklh dibuat dlm bntuk bertulis, jika tidak, pertukaran brgn & hrga tak akn dilakukan.
Semua peraturan trsbut brtujuan utk menjamin kebaikan kedua-dua blh pihak.

  • Kaedah moden ini memberi kebaikan brbanding cr lm terutamanya dr segi menjimatkan kos, lebih trjamin dsbnya.Bermanfaat bg kegunaan manusia. Tiada ayat al-Quran atau hadis yg mnjlskn scr khusus mngenainya.
  •  Mnjdi tgjwb mujtahid mnjlnkn kajian dlm menerimanya sbgi suatu peraturan yg wajib dipatuhi.

HUJAH MENERIMA MASLAHAH MURSALAH

Perlaksanaannya dizaman shbt.
1)     Khalifah Abu Bakar al-Siddiq

  1. Mengumpulkan semua lembaran yg mengndungi tulisan ayat suci al-quran.
  2. Memerangi org yg tidak mmbyr zakat.
  3. Mntpkn bhw Omar r.a. akan mnjadi khalifah utk menggantikannya.

2)     Khalifah Omar al-Khattab

  1. Mengeluarkan fatwa bhw suami menjatuhkan talak tiga dgn 1 lfz hukumnya jatuh tiga talak.
  2. Tidak mmbrikan pengagihan wang zakat kpd mualaf.
  3. Menubuhkan dwn pentadbiran, membina penjara & menangguhkn hkmn ptg tgn pencuri sms ngr dilanda kebuluran.

3)     Khalifah Othman al-Affan

  1. Menyatukan umat Islam seluruhnya dgn mmbc kitab al-quran yg disusun smula.
  2. Memerintahkan spy al-Quran yg lain dibakar.

Tindakan Khalifah Othman ini bertujuan utk menyatukan umat Islam dgn cara mnggunakan satu kaedah pembacaan al-Quran shj.

Antara ulamak yg mengamalkan prinsip maslahah mursalah :
1.      Imam Malik
Mengharuskan penahanan sesorg yg dituduh melakukan sesuatu kesalahan & boleh dikenakan hukuman ke atsnya dgn tujuan utk mendptkn pengakuannya.
2.      Imam Syafi’ie
Mewajibkan hukuman qisas ke ats pembunuh yg melakukan jenayah bunuh scr brkmpln.

Semua tindakan ini bertujuan utk memberi kebaikan kpd masyarakat srta menjauhkan anggota masyarakat drp mndpt kesusahan
Al-Qarafi : bukan disbbkn adanya phk trtntu yg mendesak spy mrk berbuat demikian.
Ibnu Aqil : Politik adlh sesuatu tindakan yg dilakukan bertujuan mmbw org rmi kpd kebaikan dan mengelakkan mrk drp mndpt kesusahan.
Ibnu Aqil : Adlh silap jika ada org berpendapat bhw tidak dinamakn politik melainkan apa yg disebut oleh syarak. Pihk berkenaan tlh menyalahkn pr shbt dlm pemerintahan mrk.

Syarat berhujah dgn Maslahah Mursalah
3 Syarat yg mmbolehkan konsep maslahah mursalah digunakan sbgi dalil dlm mngeluarkan hukum syarak
1.      Maslahah yg Hakiki
Benar2 hakiki bukan sangkaan shj. Benar2 mdpt kebaikan dan menjauhkan keburukan.
Cth kebaikan sangkaan yg x hakiki : kuasa talak diberikan terus kpd kadi yg boleh menjatuhkan talak pd bl2 ms.
2.      Maslahah yg menyeluruh
Mmpnyai ciri2 yg menyeluruh merangkumi semua lapisan msyrakat & bukan org perseorgn / glgnan trtntu shj.
Kebaikan dpt dinikmati oleh semua org.
Keburukan yg dibanteras, manfaatnya dpt dirasai oleh smua glgn msyarakat.
Tidak boleh diterima sesuatu maslahah yg hnya mmberi faedah kpd ahli korporat shj.

3.   Tidak bercanggah dgn Nas
Tidak boleh diterima pakai pdpt menyamakan ank llk dgn ank prmpuan dlm mnerima pusaka krn Allah tlh menetapkan ank llk mdpt 2 bhgian brbnding ank prmpn.
Ahli sains dpt menerokai bidang baru ttp bercanggah dgn hukum syarak.
Cth :
Mencantumkan baka haiwan dgn manusia utk melahirkn klon atau makhluk ganjil yg memuaskan ht mrk.

  • Kaedah rwtn kecantikan yg mdtkn kesan buruk kpd kesihatan pengguna.

  • Kebaikan ini bercanggah dgn smgt syariah Islam yg bertujuan memperbaiki sistem kehidupan manusia & menjauhkan mrk drp sbrg kemudaratan.


BAB 5 AL-ZARI’AH (M/S 70 – 78)
-  Bermaksud perantaraan atau jalan.
- Sesuatu laluan atau jln yg mmbw sesorg kpd melakukan sesuatu perbuatan sama ada yg diharuskan / diharamkan.
-  Hukum jln trsebut bergantung kpd jenis hukum sasarannya.
-  Satu sumber utk mengetahui hukum syarak yg digunakan oleh mazhab Maliki & Hambali.
- Mazhab Hanafi & Syafi’ie tidak membincangkannya scr khusus, ttp hanya menyentuhnya scr umum dlm kajian mrk ttg hukum syarak.

Kesan & akibat sesuatu perbuatan
1.      PASTI MEMBAWA KEROSAKAN
Ada amalan / tindakan yg scr pasti boleh mmbw kpd kerosakan.
Cth : tindakan menggali lubang diblkg pintu yg gelap di mn sesiapa yg melalui pintu itu pasti akn terjatuh ke dlm lubang tersebut.
-        Ijmak ulamak fiqh menghukumkan haram menggali lubang di tengah-tengah jln ry hingga mnybbkn penggunanya mdpt kemalangan.

a) Hak selaku Pemilik
-        Pemilik kediaman wjar diberi hak kebenaran utk melakukan sesuatu yg difikirkan baik ke ats harta yg dimilikinya.
-        Brpandukan prinsip ini, pemilik kediaman berhak menggali saluran utk laluan air ke dlm rmhnya.


b) Kesan Tindakan

Pertimbangan juga hndklh diberikan kpd kesan buruk hasil tindakan itu yg akn mnybbkn dinding rmh jirannya runtuh. Dlm hal ini, sudut kemudaratan lbh diberikan perhatian berbanding sudut kebaikan. Selaras dgn prinsip
-        Menjauhkan kemudaratan lbh diutamakan drp mencari kebaikan (Kepentingan awam hendaklah diutamakan drp kepentingan peribadi).
-        Tidak boleh wujud serentak dlm  1 ms (kbnrn utk bertindak & hkmn spy mbyr ganti rugi)

2.      JARANG-JARANG BERLAKU KEROSAKAN

  1. Menjual mknn yg pd kebiasaannya tidak mndtgkn sbrg kemudaratan, hnya sekali-sekala (nadir) prnh menimbulkn kemudaratan.
  2. Menanam anggur, sejenis buah2an yg halal. Buahnya yg halal kdg2 diperah & dijadikan arak. Walau bgmnpun, amalan membuat arak drp anggur ini tidak berlaku kpd semua penanam anggur.

-        Kebaikan yg trdpt pd kedua2nya lbh bnyk brbanding dgn kmudaratan yg hnya berlaku skali-skala.
-        Perbuatan =hukumnya harus.
-        Perbuatan yg dibnrkn umat Islam melakukannya.
As-Syatibiy dlm kitabnya al-Muafaqat :

  • Sesorg yg melakukn sesuatu perbuatan dgn hasratnya utk mndptkn sesuatu kebaikan/menghindari sesuatu keburukan dan ia menyedari perbuatannya itu skali-skala boleh medtgkn kemudaratan, maka ia x boleh dituduh sbgi cuai dlm mnjayakan hasratnya itu.
  • Individu itu juga x boleh dituduh mmpnyai tujuan trtentu disebalik kemudaratan yg timbul itu.
  • Perbuatannya trgolong dlm senarai tindakan yg dibenarkan syarak.

Cth :
Dlm kes jenayah membunuh, mencuri, berzina dsbnya, saksi memainkan peranan penting. Kenyataan saksi memberi pengaruh yg cukup bsr dlm mnntukan kemenangan / kejayaan sesuatu kes. Pelbagai kemungkinan yg boleh berlaku spti saksi beri ktrgn palsu, tersilap/sangkaan smata2. Wlubgmnpun, trdpt peraturan yg mesti dipatuhi oleh setiap pihak yg terlibat bg mengelakkan kemungkinan ini drp berlaku.
Penggunaan saksi dibenarkan mmdgkn keberkesannya dlm sesuatu proses perbicaraan tlh terbukti mmbri kebaikan walaupun skali-skala boleh menimbulkn masalah/mdtgkn keburukan.
Sesuatu yg mjdi keutamaan dlm pkr ini : sudut kebaikan yg trdpt dlm penggunaan saksi trsbut.

 3. BESAR KEMUNGKINAN BERLAKU KEROSAKAN
           Cth : 

  1.  Penjualan senjata kpd pihak yg terlibat dlm sesuatu pergaduhan swktu pergaduhan sdg berlaku. Boleh mjadikan keadaan yg sedia ada mnjadi semakin genting dan bertmbh buruk. Walau xpasti pkr ini msti berlaku, ttp bsr kemungkinan boleh berlaku.
  2. Penjualan anggur kpd pembuat arak yg menjdikan anggur sbgi bhn mmbuat arak. Tidak dpt dipastikan 100% bhw anggur yg dijual itu digunakan utk membuat arak, hanya scra dzan shj.
  3. Menurut Imam Malik & Imam Ahmad, kedua2 jual beli ini dan yg seumpama dgnnya adalah haram (Muhammad Abu Zahrah, 1958).

 4.  KERAP MENIMBULKAN KEROSAKAN
Cth :
-        Akad jual beli yg boleh mnjadi zari’ah (laluan) kpd mngambil riba.
-        Berlaku pd akad salam, jual beli scr tempah.
-        Akad ini diharuskn dlm syariat Islam ttp tlh diselewengkan oleh mrk yg x brtgjwb.
-        Byr sbhgian hrga sms perjanjian dimeterai, baki bagi keseluruhan hrga akn dijlskan sms brgn yg ditempah itu siap & disrhkn kpd pembeli.
-        Jual beli ini jika dislh urus, kerap boleh mmbw kpd riba yg mrupakan suatu yg memudaratkan.
2 pdgn ttg perbuatan yg pd asalnya dibnrkan ttp kerap menimbulkn kerosakan :

  1. Keizinan asl yg diberi.
  2. Perbuatan tersbut bnyk menimbulkan kemudaratan pd phk lain.
 2 cth perbuatan diharamkan brdasarkn prinsip “menolak kemudaratan diutamakan drp mncari kebaikan”
  1. Syariat Islam mengharamkan llk berkhalwat dgn wanita yg halal nikah.
  2. Kaum wanita dilrg musafir dgn tidak ditemani oleh suaminya atau llk yg hrm berkahwin dgnnya.

Sbb 2 prbuatan ini dihrmkan:krn mmdgkn kpd ksn tidak baik yg akn berlaku walaupun ksn trsbut tidak berlaku scr pasti (qat’i) atau kemgkinn bsr (dzan).

KEDUDUKAN ZARI’AH DLM FIQH ISLAM
-        Sbhgian drp asas pembentukan fiqh Islam yg diakui & diterima oleh semua ulama.
-        Walau trdpt perbezaan pdpt, ttp pd dsrnya mrk menrima zari’ah sbgi 1 cr utk mntpkn sesuatu hukum.
-        Mrk hnya berbeza pdpt pd thap sejauhmn sesuatu perbuatan itu mnjdi zari’ah atau laluan yg boleh mmbw kep kebaikan / kerosakan.

Cth mngunakan pdktn zari’ah yg menghapuskan penggunaan wang bg menyelesaikan msalah trtntu :
1) Membayar wang tebusan kepada musuh
-        Hukumnya haram krn pemberian ini boleh mjadikan mrk kuat dan akan mengancam kedudukan tntera Islam.
-        Diharuskan mmbyr wang tebusan kpd musuh utk membebaskn tntra Islam yg mjadi twnn.
-        Tindakan ini dibnrkan bg tujuan membebaskan tentera yg ditwn musuh spy kembali smula ke dlm barisan tntera Islam utk menambahkn kekuatan.
-        Keharusan pembayaran wang seumpama ini adalah berdasarkan kpd konsep zari’ah.
2) Membayar Wang kepada Negara Musuh
-        Ngra Islam dibnrkn mmbyr wang kpd ngra bukn Islam jika langkah ini dpt mnjamin ngra Islam tidak dicerobohi & dianiaya.
-        Keharusan ini dbri kpd ngra Islam yg x mampu mnntg kekuatan musuh yg mengancam keslmtn ngra.
3) Memberi Rasuah Kepada Orang Zalim
-        Hukum mmbri rasuah =haram.
-        Pd ketika trtntu diharuskn mmbri rasuah kpd org yg zalim dgn tujuan utk mngelakkan drp kezalimannya.
-        Perbuatan ini dilakukan sekiranya tiada jln lain utk mghlg kezalimannya.
4) Memberi Wang kepada Perompak Jemaah Haji
Haram.
Dibnrkn jk perompak menhn Jemaah hj drp smpi ke Mekah & tidak mahu membebaskan mrk kecuali ditebus dgn wang (pndpt sbhgian ulama mazhab Maliki & Hambali).

ZARI’AH MENURUT IMAM MAZHAB
Imam Malik & Imam Ahmad bnyk mgunakan zari’ah.
Imam Syafi’e & Imam Abu Hanifah tidak mgunakn zari’ah dlm mmbhskn sumber hukum Islam, ttp tidak menolaknya trus. Mrk x mjadikannya sbgi 1 sumber hkm yg tersendiri.
Cth : Imam Hanafi menggunakan pndktn zari’ah swktu mmbhskn sumber2 hkm yg lain sprt kias & istihsan.

BAB 6  FATWA & MUFTI (M/S 84 – 89)
SYARAT MENJADI MUFTI

  1. Ikhlas dlm mjlnkn tugasnya.
  2. Memiliki ilmu pengetahuan yg cukup.
  3. Memiliki sifat sabar, bersopan santun & sentiasa berada dlm keadaan tenang.
  4. Pendirian yg jelas dlm setiap pdgn yg dikemukakan mengenai sesuatu pkr.
  5. Memiliki kebolehan mengeluarkan pdpt dlm bidang berkaitan. Jika tidak dia akn mjadi sasaran cacian dan cemuhan org rmi.
  6. Mengenali masyarakat (org rmi).

FAKTOR UTAMA ORG RMI MMBERI PENGHORMATAN & MEMANDANG TINGGI SETIAP FATWA YG DIKELUARKAN

  1. Ketrampilan & ketokohan.
  2. Melihat jauh ke hadapan
  3. Menilai kesan penerimaan masyarakat trhdp sesuatu fatwa yg akan dikeluarkannya.

SIKAP BERTOLAK ANSUR
X boleh m’amalkan sikap tolak ansur apbl brhdpn dgn pemerintah sebaliknya, Mufti tegas dgn fatwanya apb brhdpn dgn masyarakat.
Cth : Sebidang tnh wakaf di Andalusia yg terbiar. Raja ingin membelinya utk dijadikan tpt beliau berehat. Seluruh ulama dan mufti tidak membenarkannya ttp Muhammad bin Yahya bin Lubabah membenarkan mengikut rukhsah dr Imam selain Maliki, akhirnya raja menggantikan dgn harta lain yg berlipat kali ganda nilainya.
SYARAT MENGIKUT PENDAPAT ULAMAK
1.      Memilih sesuatu pdpt stlh berpuas ht dgn kekuatan dalilnya. Jgn mengikut pdpt ulamak yg dalilnya lemah. Ketahui kaedah berhujah yg digunakan spy tidak bertaqlid semata2.
2.      Ketika brhdpn dgn perbezaan pdt ulama, sblm mmbuat pilihan, mufti mesti berijtihad utk memilih mana 1 pdpt yg dia akan ambil. Spy x mengenepikan kptsn yg dibuat oleh sbilangan bsr ulama lain. Cth mufti m’ambil pndpt Imam Abu Hanifah yg mengambil pdpt jumhur ulamak dlm hal tidak harus wanita mngahwinkn dirinya tnpa wali krn masalah ini b’kaitan dgn hukum halal & haram.
3.      Masalah merupakan perbezaan ulama (khilafiah), mufti hndklh cermat dlm mgeluarkn fatwa dgn mematuhi hukum syarak smbil m’ambil kira keadaan org yg memohon fatwa berkenaan.
Cth 1 : seorg llk ingin berkahwin dgn seorg gadis yg pernah menyusu dgn ibunya sbnyk 1 kali susuan.  Mufti hndklh memberikan fatwa brdasarkan mazhab Abu Hanifah & Imam Malik yg kedua2nya brpndpt bhw susuan walaupun hnya skali / dua kali hisap dikira sabit hukum susuan dan haram berkahwin antr llk dgn prmpuan berkenaan=fatwa melaran perkahwinan itu diteruskan.
Cth 2 : spsg suami isteri slps memperoleh bbrp ank, suami baru menyedari bhw isterinya pernah menyusu dgn ibunya tidak kurg 5 kali hisapan. Mufti gunakan kaedah ihtiat :mencari sesuatu yg terbaik. Hikmahnya: utk mnjaga kpntingan ank2 psgn terbabit. Gunakan pdpt ulama yg mensyaratkan utk sabitan hukum susuan, jumlah hisapan mstilah sbnyk 5 kali. Maka, dgn berpandukan kpd pndpt ini mufti mengeluarkan fatwa bhw perkahwinan psgn adalah sah.
4)     Mufti xseharusnya menurut shj kemahuan masyarakat dlm mengeluarkan fatwa. Fatwa hendaklah brdsrkn kpd maslahah yg disokong dgn dalil. Berbentuk umum, merangkumi semua pihak bukan org tertentu shj.
Berdasarkan cerita Raja & sebidang tanah wakaf, sewajarnya, mufti menasihatkan raja dan mncdgkn kpd baginda agar tnh wakaf tersebut dimaju dan diindahkan. Bukan menurut kehendak raja dgn menjual tnh tersebut.

Comments

Popular Posts