PANDUAN MENGATASI PERMASALAHAN REMAJA

As salam

Beberapa orang rakan bertanyakan saya kaedah atau cara mengatasi permasalahan remaja.

Saya bukanlah terlalu bijak untuk berkongsi perkara ini dan saya juga bukanlah terlalu 'alim (orang yang amat mengetahui). Namun, saya merasakan perlunya saya berkongsi sedikit pengetahuan yang saya ada di sini.

Mungkin ada di kalangan anda pernah mengalaminya. Mungkin di kalangan anda, anak-anak sedang dan memang pasti akan mengalaminya. Di sini ingin saya berikan beberapa panduan berdasarkan pengalaman dan pendekatan saya menangani pelbagai permasalahan remaja. 

1. Dekati dan dampingi mereka dengan cara yang berhikmah.
2. Usah marah atau meleteri mereka.
3. Beri motivasi kepada mereka dengan penuh berhikmah tapi usah terlalu strict...
4. Beri galakan rajin membaca. Selain buku sekolah, paling bagus bacalah majalah Ujang takpun Gila-gila agar mereka tidak terlalu tertekan.
5. Ajak mereka join dan sibukkan diri dengan aktiviti ko-kurikulum.
6.  Ingatkan pengorbanan ibu dan ayah remaja yang sedang falling in love atau terjebak ke dalam gejala sosial ketika usia remaja.
7. Sarankan mereka melibatkan diri dengan kerja-kerja amal secara berkumpulan. Contoh : bergotong-royong di rumah anak-anak yatim.
8. Buka ruang untuk mereka meluahkan apa jua masalah kepada kita. Kita adalah pembimbing mereka. Mereka perlukan bimbingan kita.
9. Elakkan mereka bersendirian. Kenapa? kerana hasutan syaitan atau perkara yang tidak baik mudah mempengaruhi diri diwaktu bersendirian.
10. Harus diingat... semua orang punya kisah silam masing-masing. Jadi, usah diungkit segala yang pernah terjadi. Yang penting, kita cuba untuk membantu mengatasi permasalahan mereka.
11. Jika yang Islam, sarankan mereka menunaikan solat dan mengaji atau libatkan diri dengan aktiviti keagamaan. Bagi remaja yang bukan Islam,  saya gunakan panduan 1 hingga 10.

لا َتَقْرَبُوا الزِّنَا 
Janganlah kamu menghampiri zina

Katakan pada diri :
"Aku perlu berda'wah (menyeru) ke arah kebaikan walau aku rock, walau aku nakal dan walau siapa pun aku. Semua sebagai bekalanku di akhirat sana dan supaya matiku tidak sia-sia". Tidak perlu menjadi ustaz atau ustazah untuk ke arah kebaikan. Cukuplah berusaha untuk menjadi insan yang baik dengan cara tersendiri.

Maaf sepanjang saya sebagai seorang blogger, ada coretan saya atau komen saya yang mengguris hati kalian tanpa saya sedari. 

8 comments:

  1. Setuju. Tidak perlu menjadi ustaz atau ustazah untuk mengajak orang lain ke arah kebaikan. Apa yg kita tahu, kita kongsikan. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. Ada kelainan dapat saya rasakan bila baca hipnosis tu. Mengantuk & rasa macam lain lah. Tak tahu nak terangkan. hehe

      Delete
  2. done follow ya..follow me back

    ReplyDelete
  3. ye saya suka perkongsian akak yg ni.. remaja ni zmn br nk naik, mmg kena ade skill utk tackle mereka kn.. tak boleh terlalu keras dh, takut patah, lembut sgt nnt langsung x menjadi. yg ssuai dpraktikkan berkwn dn berdamping kan.. nice3 entry ni, thx kak :D

    ReplyDelete
  4. ooo dah bace..thanks kak ieta :) info berguna

    ReplyDelete

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN  [ Sambungan dari SINI ] Bukan boleh bawa ke mati pun keturunan yang ada. Jadi usah banggal...