PANDUAN HIDUP BERMASYARAKAT DAN BEKELUARGA

As salam. Mungkin apa yang ingin saya tulis di bawah ini tidak menarik untuk dibaca. Namun, sudah saya nyatakan, saya memang suka berkongsi apa sahaja asalkan bermanfaat buat buat sesiapapun yang secara tidak sengaja bertandang ke Blog ieta ataupun yang memang pengunjung setia Blog ieta. Panduan Hidup Bermasyarakat dan Bekeluarga menjadi topik utama saya tengahari ini.


Panduan Hidup Bermasyarakat dan Bekeluarga, hidup bermasyarakat, hidup bekeluarga
Cuba lihat, siapa yang sering bergaduh atau berkelahi?
Setiap perkara perlukan panduan dan kadangkala menjadi bahan rujukan. Panduan Hidup Bermasyarakat dan Bekeluarga bukanlah perkara tidak pernah kita dengar atau tidak pernah kita baca... Tetapi, seringkali sebagai manusia, sering kita terlupakannya. 

Sedikit panduan hidup dari saya. Bila kita hidup bermasyarakat mahupun hidup bekeluarga... sebaiknya... Jaga lidah jagalah tutur dan kata. Pelihara adab budi bahasa. Hormati orang yang lebih tua. Kasihi mereka yang muda belia. Elakkan hati bersangka-sangka. Jauhi gossip sini dan sana. Terima nasihat, berlapang dada. Tak perlulah bermasam muka. Apatahlagi kata mengata, hasut menghasut sini dan sana. Muhasabah diri, tak perlulah menyalahkan sesiapa.

Namun, sesekali yang bernama manusia itu perlu disedarkan. Melalui sindiran ataupun herdikan. Kerana bukankah manusia itu Nisyan... Sering terlupa dan terleka jika tiada sebarang teguran? Ada juga manusia yang punya aqal dan fikiran. Tidak nampak kenapa sindiran dan herdikan ditujukan. Tak kisahlah pun siapa yang memberi teguran... Sepatutnya, kaji dan fikirlah kenapa kata-kata atau tulisan itu dilontar dan dipaparkan... Bukannya kita bersikap keji-mengeji dan hasut menghasut secara berterus-terusan. 

Kasihanilah pada mereka yang juga punya perasaan. Ingat kita sajakah yang ada hati dan perasaan? Hingga perasaan oranglain tak perlu difikirkan? Usahlah terlalu mengikut perasaan... So, fikir-fikirkan dan renung-renungkan. Usah asyik cari oranglain punya kesalahan. Takkan perkara yang kecilpun nak diperbesar-besarkan... Sempena Hari Raya 'Idul Adha, eloklah kita bermaaf-maafan. Leraikanlah segala kekusutan. Tak luka dan tak calar sedikitpun jika merendah diri untuk meminta maaf ataupun memaafkan...

Wassalam...

Jom Jana Wang Anda
  1. Dapatkan Panduan Asas SEO di sini
  2. Ketahui teknik SEO di sini
  3. Jom buat Duit dengan Jom Niaga
  4. Jom Buat Duit Online dengan 8share
  5. Kerja Di Rumah lagi Best!
  6. Ingin Tahu Bagaimana Anak Pintar Cerdas? Klik jer...?

10 comments:

  1. Betul tu ieta, akak setuju sangat. Jagalah tutur bahasa kita dalam bermasyarakat ni, jangan melukakan hati saudara mara, kawan-kawan dan jiran dengan kata-kata yang tajam dan bisa

    ReplyDelete
  2. Assalam - bagus entri ini. Membacanya ada pencerahan. Elok sebagai panduan. Semoga memberi inspirasi buat semua pembaca.

    http://perjumpaanmeeting.blogspot.com/2013/10/pengorbanan-fizikal-dan-perasaan_14.html?m=1

    ReplyDelete
  3. hidup bermasyarakat dan hidup berkeluarga ni banyak yang perlu diambil kira kan?

    ReplyDelete
  4. hubungn dgn Allah mdh nk jga..tpi hbgn dgn mnusia wajib diambil kira...

    ReplyDelete
  5. betul tu perasaan orang lain juga kita harus jaga. suka entri ini

    ReplyDelete

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN Sibuk kalutkan keturunan orang, tak sedar diri itu lebih dahsyat, penyebar tukang fitnah, g...