Inilah assignment dari kumpulan aku dalam subjek Institusi-institusi Islam dalam semester tiga.... Bab yang aku buat ialah : FAKTOR-FAKTOR KELUARGA BAHAGIA MENURUT ISLAM
KELUARGA
BAHAGIA MENURUT PERSPEKTIF ISLAM
1.
PENGENALAN
Di
dalam meniti kehidupan di dunia ini manusia dan segala ciptaan alam ini
dijadikan berpasangan bagi memenuhi tuntutan fitrah semulajadi yang telah
diatur oleh Maha Pencipta. Allah berfirman dalam al-Quran yang bermaksud: “Wahai
sekalian manusia! Bertaqwalah kepada tuhanmu yang telah menjadikan kamu dari
diri yang satu (Adam) dan yang menjadikan darinya pasangan (isterinya Hawa) dan
yang membiakkan darinya zuriat keturunan lelaki dan perempuan yang ramai”
(Surah an-Nisa 4:1).
Pengertian
keluarga (Kamus Dewan, Edisi Keempat) bermaksud seisi keluarga yang terdiri
daripada suami, isteri dan anak, manakala bahagia pula bermaksud suasana senang
dan aman manakala Islam pula adalah agama yang selamat dan secara keseluruhan
maksudnya ialah pembinaan sebuah kehidupan yang bahagia berlandaskan tuntutan
agama yang benar.
Namun
dalam kebanyakkan budaya termasuk di kalangan masyarakat Melayu, tempat tinggal
yang sama tidak dipentingkan, malah terpisah-pisah antara satu anggota dengan
anggota yang lain terutama selepas sebahagian dari mereka berkahwin. Dalam
struktur keluarga kabilah Arab sebelum Islam, anggota keluarga memang bukan
sekadar orang sedarah atau mempunyai hubungan rahim (silaturahim).
Prinsip seumpama ini sangat berbeza dengan ajaran Islam. Kerana Islam
menetapkan bahawa keluarga hanya terbentuk sama ada melalui darah keturunan
atau perkahwinan.
2.
PERSEDIAAN MENUJU GERBANG PERKAHWINAN
Perkahwinan
amat dituntut dalam Islam. Ia dapat mengembangkan institusi sosial, selain
merupakan saluran yang betul untuk meluahkan
rasa kasih sayang seorang individu kepada individu lain yang berlainan
jantina pada jalan yang dibenarkan syarak (Fadzilah Kamsah: 2011: 46). Firman
Allah S.W.T:
Terjemahannya:
“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya bahawa ia
menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu
sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan
dijadikan-Nya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas
kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang
menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.”
(Surah Al-Rum: 30: 2)
Hidup
berkeluarga adalah kehendak semulajadi manusia, setiap orang akan berusaha
untuk mendapat pasangan hidup yang sesuai dengannya bagi menjamin keharmonian
hidup berkeluarga. Pembinaan sesebuah keluarga bermula dari perkahwinan (Zulkifli
Mohammed al-Bakri: 2010: 101).
i.
Tujuan Perkahwinan
Perkahwinan
mempunyai tujuan dan matlamat yang besar ia adalah sunnah nabi Muhammad s.a.w,
di dalam Islam perkahwinan adalah ibadat, tidak sama seperti pegangan agama
lain seperti kristian, Buddha dan lain-lain yang mana para pembesar ugamanya
tidak berkahwin kerana mereka percaya berkahwin bukan ibadat. Sedangkan
berkahwin mempunyai tujuan yang murni dan indah seperti menghindarkan diri dari
berlaku maksiat zina, menuruti fitrah melahirkan zuriat keturunan anak Adam
sesuai dengan manusia sebagai khalifah di muka bumi. Selain itu masalah
penyakit seperti siflis, aids dan lain-lain dapat dihindari dengan ikatan
perkahwinan yang sah, kerana dengan perkahwinan ini dapat menyempurnakan
tuntutan kelamin (seks) mengikut hukum Islam (Badli Shah Alaudin: 2010: 75).
Kehidupan keluarga yang aman damai dapat dibentuk jika matlamat perkahwinan
dapat dilaksana. Nabi s.a.w bersabda:
Terjemahannya:
“ Golongan belia sekelian barangsiapa diantara kamu berkuasa berkemampuan
menyediakan nafkah zahir dan batin maka hendaklah kamu berkahwin, maka
sesungguhnya perkahwinan itu dapat memejamkan mata (mengelak dari melakukan
maksiat) dan memelihara kehormatan dan mereka yang tidak berkuasa maka
hendaklah ia berpuasa kerana sesungguhnya dengan berpuasa itu adalah menjadi
perisai baginya.”
Diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim,dan lain-lain.
ii. Kebaikan Dari
Perkahwinan
Perkahwinan merupakan tali
perhubungan di antara lelaki dan perempuan, tali yang dapat mempereratkan kasih
sayang, cinta abadi, melahirkan perasaan bertimbang rasa dan bertanggungjawab serta
dapat membina sebuah mahligai rumah tangga yang aman damai dan bahagia.
Perkahwinan juga dapat menghindarkan daripada perbuatan jahat dan curang serta
membanteras dan menghapuskan segala nafsu kehaiwanan dan persundalan penjenayah
zina disenaraikan sebagai penceroboh yang amat keji dan merbahaya yang mana
amalan perzinaan boleh membawa kepada keruntuhan moral dan budi pekerti dan
akhirnya boleh menjahanamkan kehidupan masyarakat yang bermaruah (Dr Zulkifli
Mohamad Al-Bakri: 2010: 101).
Rumah
tangga atau perkahwinan juga kerap digelar sebagai “syurga dunia”. Syurga
itu dinamakan al-jannah al-a’jilah (syurga yang disegerakan) oleh
ulama-ulama tasawuf (sufi) Menurut mereka, sesiapa yang mendapat syurga di
dunia ( al-jannah al-a’jilah ), maka seseorang itu akan dapat menikmati
syurga yang hakiki dan abadi di akhirat kelak. Tetapi bagi sesiapa yang tidak
mendapat syurga di dunia (perkahwinan) dan menjaganya sebaik mungkin,
maka di syurga yang hakiki nanti mereka juga
tidak akan memperoleh nikmat syurga tersebut. Ketenangan hati di dunia
itu amat penting dicapai sebagai jambatan untuk mendapat kejayaan di akhirat
nanti (Pahrol Mohamad Juoi: 2011: 16).
iii.
Hukum Kahwin
Hukum
perkahwinan atau nikah asalnya menurut kebanyakkan ulama adalah sunat, namun
hukum tersebut boleh menjadi wajib, makruh, haram atau harus mengikut keadaan (maslahah)
seseorang (Wan Ali bin Wan Jusoh: 2012: 12).
a
. Fardhu (wajib): Jika seseorang itu mempunyai nafsu syahwat yang
memuncak yang mana sekiranya tidak berkahwin akan menjerumuskannya ke lembah
maksiat zina.
b.
Sunat: Jika seseorang itu mampu tetapi masih dapat menjaga dan mengawal
dirinya dari melakukan maksiat zina.
c.
Makruh: Jika seseorang itu mempunyai keinginan tetapi tidak mampu dari
segi kewangan. Oleh hal yang demikian maka Rasulullah s.a.w menganjurkan kepada
golongan ini supaya berpuasa.
d.
Haram: Jika seseorang itu tidak mempunyai keinginan nafsu tetapi
berkahwin dengan tujuan tidak jujur yakni mempunyai tujuan jahat terhadap bakal
isterinya.
e.
Harus: Jika seseorang itu tidak terdesak oleh alasan-alasan yang
mewajibkannya untuk segera kahwin dan tiada alas an yang mengharamkannya, maka hukum perkahwinan adalah harus.
iv.
Persediaan Sebelum Kahwin
Seseorang
yang akan berkahwin hendaklah terlebih dulu mengetahui tentang tugas dan
tanggungjawab sebagai suami atau isteri, bapa atau ibu. Perkara yang paling
penting kepada seseorang lelaki yang hendak berkahwin ialah mampu menanggung
nafkah bakal isterinya, nafkah nafkah zahir dan batin. Suami isteri juga
hendaklah mengetahui hukum-hukum yang berkaitan dengan perkahwinan seperti
nikah, cerai, rujuk, iddah dan sebagainya (Dato’ Siti Nor Bahyah Mahamood:
2012: 86 ).
v.
Cara Memilih Jodoh
Bagi
golongan lelaki Rasulullah s.a.w bersabda: “ Seorang wanita itu dinikahi
kerana empat; kerana hartanya, kerana keturunanya, kerana kecantikkannya dan
kerana agamanya. Maka hendaklah kamu yang mengutamakan yang beragama, nescaya
kamu berbahagia”. Hadith riwayat Imam dan Muslim secara terang Rasulullah
s.a.w telah mengarahkan agar seorang lelaki memilih wanita yang beragama
sebagai isteri serta menjanjikan kebahagian berasaskan agama.
Bagi
golongan wanita pula. Rasulullah s.a.w telah mengenakan dua syarat pilihan
iaitu hanya menerima lelaki yang beragama dan berakhlak sebagai suami. Ini
menunjukkan Islam amat menjaga kebajikan wanita.
3.
STRUKTUR UTAMA PEMBINAAN KELUARGA BAHAGIA
Rasulullah s.a.w
telah bersabda yang bermaksud: “Takutlah kamu kepada Allah dalam urusan
menjaga isteri-isteri kamu. Bahawa sesungguhnya kamu ambil mereka itudengan
amanah Allah dan telah dihalalkan kepada kamu kemaluan mereka dengan kalimah
Allah. Inilah wasiat Rasulullah s.a.w untuk setiap bakal suami mengenai
hak-hak isteri mereka terhadap mereka. Setelah seseorang itu mengambil seorang
wanita sebagai isterinya melalui ikatan perkahwinan yang sah, maka ia dapatlah
diertikan bahawa beliau telah memikul satu amanah dari Allah diatas bahunya.
Hak dan tanggungjawab si bapa gadis itu telah berpindah kepadanya. Begitu juga
beban dosa yang harus dipikul oleh ibu bapanya, kini harus dipikul oleh
suaminya pula (Muhammad Abdul Lathief: 15).
Sesebuah perkahwinan dalam Islam itu
menekankan peri pentingnya persefahaman, kasih sayang, saling kenal mengenal
dan menghormati antara satu sama lain, agar sebuah rumah tangga itu berkekalan
dan terpelihara hingga ke akhir hayat, secara tidak langsung menjadi tauladan
pada anak-anak agar memiliki akhlak yang terpuji (Hj Mohd Jiffry Hj Al-Akram:
41).
4.
PERGAULAN MESRA SI SUAMI DENGAN ISTERI DAN AHLI KELUARGANYA
Suami
dalam setiap waktu hendaklah berusaha menceriakan keadaan rumah tangganya.
Kemesraan hendaklah diwujudkan dalam rumah tangganya. Umpamanya, suami
hendaklah menimbulkan kemesraan dengan isteri dan anak-anaknya ketika waktu
makan. Perbuatan si suami menyuapkan makanan ke dalam mulut isterinya akan
menyebabkan beliau memperolehi ganjaran sedekah. Kemesraan bergurau dengan
isteri ini telah diamalkan oleh baginda s.a.w dengan isterinya Siti Aisyah r.a.
Baginda s.a.w mengajak isterinya berkejar-kejaran di dalam rumahnya. Kali
pertama baginda s.a.w menang dan kali yang kedua baginda
s.a.w mengalah (Muhammad Abdul Lathief: 30).
Puji-pujian
hendaklah sentiasa diberikan oleh pihak suami kepada isterinya. Inilah
merupakan satu cara bagi pihak suami untuk menghargai isterinya. Ketika
menjamah hidangan suami hendaklah memuji kelazatan masakan isterinya walaupun
makanan itu kurang sedap (Muhammad Abdul Lathief: 31).
Selain itu, percakapan isteri dan
anak-anak hendaklah dijaga. Jangan mudah marah dan memaki hamun tidak menentu
kerana kita tidak tahu bila ‘keberkatan’ pada mulut kita. Suami tidak boleh
mengeluarkan kata-kata maki dan mencela isterinya walaupun nyata dia melakukan
kesalahan. Ini adalah kerana kesannya sangat buruk kepada anak-anak. Tegurlah
dengan cara yang baik. Begitu juga dengan anak-anak jangan mudah mengeluarkan
kata-kata yang kesat dan keji walaupun mereka melakukan sesuatu kesalahan
(Muhammad Abdul Lathief: 32).
Ketika
melakukan persetubuhan hendaklah melakukan dengan penuh adab-adab Islam.
Sebelum melakukan persetubuhan, bacalah ayat-ayat suci al-Quran, zikir-zikir
dan doa-doa yang dituntut ketika hendak melakukan persetubuhan, agar mendapat
jiwa keislaman. Pada peringkat isteri mengandung, suami hendaklah banyak
membaca kitab suci al-Quran, berselawat, berzikir dan sembahyang sunat kerana
kesannya sangat baik kepada janin yang dikandung oleh isterinya. Setelah anak
dilahirkan sinarilah rumah tangga dengan bacaan al-Quran dan zikir.
Apabila
menerima kelahiran cahaya mata disunatkan azan pada telinga kanan dan iqamat
pada telinga kiri anak (Muhammad Abdul Lathief : 33). Isteri juga wajib menjaga
percakapannya dengan suami kerana boleh membawa kepada haram memasuki syurga.
Kata-kata yang keluar dari mulut isteri yang menyakiti suami lebih busuk dari
bangkai biawak dan manusia. Malah perkara-perkara yang menghalang isteri
daripada memasuki syurga bukan hanya percakapan malah perbuatannya juga
dikatakan derhaka.
5.
TANGGUNGJAWAB IBU BAPA KE ATAS ANAK-ANAKNYA
i.
Gunakan Perkataan Yang Lembut
Berkomunikasilah
dengan anak-anak dengan menggunakan perkataan yang lemah lembut. Ibulah orang yang paling banyak berkomunikasi dengan
anak-anaknya dan jangan sekali-kali mengeluarkan kata-kata kesat, kotor dan
menyumpah kerana kata-kata ibu adalah doa untuk anaknya (Muhammad Abdul Lathief
: 37).
ii.
Semaikan Cinta Kepada Agama Dalam Jiwa Kanak-Kanak
Didiklah
dengan didikan agama agar menjadi hamba Allah yang bertakwa dan umat Nabi
Muhammad s.a.w. Sabda Rasulullah s.a.w “Berkahwinlah
kamu dan lahirkan anak yang ramai, sesungguhnya aku akan bermegah dengan umatku
yang ramai.”
iii.
Didik Anak Menjadi Anak Yang Soleh
Sabda
Rasulullah s.a.w : “Apabila mati anak Adam, maka terputuslah amalannya ilmu
yang bermanafaat”. Suami dan isteri hendaklah berkelakuan baik sebagai
model kepada anak-anaknya. Suami hendaklah menunaikan solat berjemaah di
masjid, agar keberkatan yang dibawa apabila dia pulang dari masjid. Latihlah
diri dan isteri bangun awal untuk menunaikan solat Subuh. Kejutlah anak-anak awal pagi untuk bersama
menunaikan solat dan persiapan ke sekolah agar tidak kelam kabut ditinggal bas
sekolah (Muhammad Abdul Lathief : 38).
iv.
Mengawal Kelakuan Anak-Anak Dan Perihatin Terhadap Kegiatan Mereka
Kelakuan
anak-anak hendaklah diawasi selalu agar apabila ada sesuatu kekusutan dapat
dihuraikan sebelum terjerumus ke lembah kehinaan. Pastikan solat fardu dan
puasa berjalan dengan baik (Muhammad Abdul Lathief : 39).
v.
Mengasingkan Tempat Tidur Anak-Anak
Tempat
tidur anak-anak hendaklah diasingkan daripada ibu bapanya apabila usianya
meningkat tujuh tahun. Aurat ibu bapa hendaklah dilindungi daripada pandangan
anak-anak samada ketika sedar ataupun tidur (Muhammad Abdul Lathief : 41). Baginda
s.a.w ada bersabda yang bermaksud: “Hendaklah kamu pisahkan tempat tidur
anak-anakmu apabila menjangkau usia tujuh tahu.”
vi.
Memberikan Nama Yang Baik Kepada Anak-Anak
Suami
dan isteri hendaklah memberi nama yang baik kepada anak mereka mengikut sunnah
Rasulullah s.a.w. Anak-anak lelaki berilah nama Muhammad pada awalnya atau
pilihlah nama-nama sahabat, ulama-ulama dan perkataan bahasa arab yang memberi
erti baik. Begitu juga dengan anak-anak perempuan pilihlah perkataan yang
memberi erti yang baik. Jangan memberi nama anak-anak hasil dari campuran nama
suami dan isteri serta memberi erti yang tidak baik.
vii.
Memastikan Nafkah Halal Untuk Anak-Anak
Suami
yang mencari nafkah untuk isteri dan anak-anak hendaklah memastikan rezeki itu
didapati secara halal. Sumber makanan yang masuk dalam perut isteri dan anak-anak
dari sumber yang haram akan menjadi darah daging yang digemari oleh api neraka (Muhammad
Abdul Lathief : 42).
6. FAKTOR-FAKTOR KELUARGA BAHAGIA MENURUT
ISLAM
Kekeluargaan yang bahagia akan wujud rumahtangga bahagia yang
menjamin kebaikan kepada seluruh ahli keluarga terutamanya kepada anak-anak.
Proses mewujudkan keluarga bahagia memerlukan sokongan padu daripada ibu, bapa,
ahli keluarga yang lain dan juga masyarakat. Empat faktor utama keluarga
bahagia menurut Islam iaitu :-
6.1. Faktor Suami
Isteri.
6.2. Faktor
Keilmuan.
6.3. Faktor
Kekeluargaan.
6.4. Faktor
Ekonomi.
6.1. Faktor Suami Isteri
a. Pemilihan Pasangan
Menurut (Harlina Halizah Hj Siraj: 2007: 68), faktor
utama pemilihan calon yang betul sebelum mendirikan rumah tangga ini amat
penting dan sewajarnya diberikan keutamaan yang tinggi sekiranya ingin
membentuk keluarga bahagia. Islam telah memberi garis panduan memilih pasangan
hidup sebagaimana hadith riwayat Bukhari dan Muslim yang bermaksud : “Wanita
itu dikahwini kerana empat sebab, kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya
dan kerana agamanya. Pilihlah wanita yang beragama, nescaya kamu akan selamat”.
b. Rumahtangga
Berlandaskan Takwa dan berasaskan kasih sayang (Mawaddah Warahmah)
Selain
itu, dalam membentuk sebuah keluarga yang bahagia, amatlah penting sesebuah
rumah tangga itu didirikan berlandaskan taqwa iaitu berpandukan al-Quran dan
al-Sunnah serta menjadikannya sebagai panduan bagi suami isteri dalam menangani
sebarang permasalah yang timbul di dalam rumahtangga (Zakaria Lemat: 2000: 81).
Firman Allah S.W.T:-
Terjemahannya
: “Kemudian jika kamu berselisih faham / pendapat tentang sesuatu, maka
kembalilah kepada Allah (al-Quran) Rasulullah (Sunnah)”.
(Surah An-Nisa: 4: 59)
Rasulullah
s.a.w. menggambarkan rumahtangga bahagia itu dengan sabdanya yang bermaksud:-
Terjemahannya:
“Perumpamaan orang-orang yang beriman dalam hal saling cinta mencintai dan
saling sayang menyanyangi di antara mereka ialah seperti satu anggota tubuh”.
Persiapan
diri dari segi fizikal, mental dan emosi bagi mengekalkan keharmonian rumah
tangga, harus ada pada setiap pasangan supaya sebarang masalah yang dialami boleh
diatasi dengan penuh bijaksana. Untuk mewujudkan
keluarga bahagia, perlu ada perasaan kasih sayang dalam hati suami dan isteri.
Tanpa kasih sayang daripada kedua-dua pihak (suami dan isteri), mustahil keluarga
bahagia akan terbentuk. Perasaan cinta, mengambil berat dan bertanggungjawab
terhasil daripada sifat kasih sayang yang murni dan suci. Firman Allah S.W.T:-
Terjemahannya:
“Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatnya bahawa
ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki) isteri dari jenis kaummu sendiri,
supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikannya di antara
kamu (suami isteri perasaan kasih saying dan belas kasihan. Sesungguhnya yang
demikian itu mengandungi keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi
orang-orang yang berfikir”.
(Surah
Ar-Rum: 30: 21)
Ayat di atas
menggambarkan dengan jelas betapa pentingnya perasaan kasih sayang yang harus
wujud dalam sebuah rumahtangga demi melahirkan sebuah keluarga bahagia
seterusnya melahirkan masyarakat yang aman damai, saling hormat-menghormati,
percaya-mempercayai dan tolong-menolong. Tanpa perasaan kasih sayang dikalangan
ahli keluarga, sebuah institusi rumahtangga akan hancur seterusnya
menghuru-harakan sebuah keluarga dan kebahagiaan hanya menjadi angan-angan
semata (Zakaria Lemat: 2003: 82 - 83).
c. Memelihara Rahsia Rumahtangga, Hormat
Menghormati Dan Saling Bertolak Ansur
Suami isteri amat perlu
menjaga rahsia rumah tangga (Zakaria Lemat: 2003: 86) mereka agar tidak timbul
berita atau perkara yang buruk jika tersebarnya perkara-perkara yang seharusnya
dirahsiakan dari pengetahuan umum demi kesejahteraan keluarga yang bahagia.
Sikap
hormat menghormati antara pasangan secara tidak langsung melahirkan rasa hormat
kepada orang lain pula. Suami menghormati isteri dan lebih utama isteri yang
solehah menghormati suaminya juga merupakan antara faktor penting bagi menjalin perhubungan keluarga
bahagia (http://kaedah.com/gaya-hidup/7-panduan-rumah-tangga-bahagia/).
Suami isteri
haruslah bertolak ansur dalam semua perkara. Sifat bertolak ansur mewujudkan
suasana menang-menang kepada suami dan juga isteri (http://kaedah.com/gaya-hidup/7-panduan-rumah-tangga-bahagia/).
d. Persefahaman dan Jujur Antara Satu Sama
Lain
Menurut (Zakaria Lemat: 2003: 83), persefahaman yang baik
antara suami isteri juga merupakan faktor dalam mewujudkan sebuah keluarga
bahagia. Suami isteri hendaklah saling kenal mengenali diri pasangan hidup
secara luaran, emosi dan perasaan. Apabila wujudnya persefahaman, maka terbinalah keluarga dan rumahtangga yang
bahagia. Rumah tangga bahagia sewajarnya sentiasa di dalam ketenangan, jauh
dari kebisingan dan kekalutan. Sebarang kemelut yang melanda, diatasi dengan
penuh berhemah dan bijaksana. Rekod Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)
mendapati, sebanyak 28,035 pasangan bercerai sepanjang tahun lalu adalah
berpunca dari kegagalan mencapai persefahaman yang sepatutnya wujud di antara
suami isteri (http://cikgufendi85.blogspot.com/2011/10/statistik-perceraian-di-malaysia.html). Bersikap
lemah lembut, saling menghormati antara satu sama lain dan menghormati ahli
keluarga ke dua belah pihak bagi mewujudkan suasana keluarga yang bahagia.
e. Mengamalkan Gaya Keibubapaan Yang Berkesan
Dan Komunikasi Berterusan
Kekuatan keluarga bahagia lahir dari gaya keibu bapaan yang
lebih sesuai dengan pendekatan Islam dan dirasakan mampu memberikan kesan
positif di mana kekuatannya terletak
kepada sistem komunikasi dua hala yang menyuburkan amalan syura dan musyawarah
yang meluas di antara anak-anak dengan ibu bapa. Kaedah dan gaya ini mampu
memupuk sifat keyakinan diri yang tinggi disamping suasana kasih sayang yang
diwarnai dengan kemesraan dan rasa hormat-menghormati. Ibu bapa yang bersikap
terbuka dalam menerima teguran anak-anak akan mendapat kepercayaan dan
penghormatan anak-anak. Dalam masa yang sama, ibu bapa tidak boleh bertolak
ansur dalam aspek aqidah dan tauhid, dalam melaksanakan amalan fardhu serta
menjauhi perkara-perkara mungkar dan keji (Harlina Harlizah Hj. Siraj: 2007: 75
- 76).
Menurut
Iran Bin Haji Herman (2003: 63), diantara ciri-ciri keluarga bahagia ialah
mewujudkan komunikasi berkesan di antara suami dan isteri juga anak-anak.
Komunikasi berkesan ini dapat dilihat dari bentuk bukan lisan seperti tingkah
laku, mimik muka, tulisan, sebarang pergerakan anggota badan dan penampilan
diri ahli keluarga. Ibu bapa dan anak-anak yang sering berkomunikasi samada
melalui perbincangan jika terdapat sebarang permasalahan amat membentuk suasana
sebuah keluarga yang bahagia. Ibu bapa juga
hendaklah menjadi pendengar dengan aktif dan bijak memberi tumpuan pada setiap
apa yang ahli keluarga tuturkan. Pandangan setiap ahli di dalam keluarga juga
sentiasa diambil kira untuk mewujudkan suasana komunikasi yang berkesan bagi
mewujudkan keluarga yang bahagia. Firman Allah S.W.T:-
Terjemahannya:
“Perlahankanlah suaramu, sesunggguhnya
seburuk-buruknya suara adalah suara keldai”
(Surah Luqman:
31: 19)
Ayat ini
menjelaskan bahawa keluarga yang bahagia sering kali berlemah lembut semasa
berkomunikasi.
f.
Jiran Tetangga Yang Baik
Dalam
pembentukan keluarga yang bahagia, jiran tetangga juga memainkan peranan dalam mewujudkan
keharmonian serta pembangunan keluarga dan masyarakat bahagia. Jiran tetangga
merupakan orang terdekat dengan kita atau keluarga kita. Maka sewajarnyalah
keluarga yang bahagia, memiliki jiran tetangga yang baik (Zakaria Lemat: 2003: 84).
6.2.
Faktor Keilmuan
i. Mempunyai Ilmu Rumahtangga dan Memahami Tanggungjawab Suami Isteri
Berpengetahuan tentang ilmu berkaitan rumah tangga
penting untuk dipelajari oleh setiap pasangan dan pernyataan ini selari dengan
Iran bin Herman (2003: 51) yang menjelaskan, untuk melahirkan sebuah rumah
tangga dan keluarga bahagia, ilmu yang berhubung dengan keluarga dan
keibu-bapaan adalah perlu. Melalui ilmu, manusia dapat membezakan mana yang benar dan
mana yang tidak. Terdapat pelbagai cara untuk meningkatkan pengetahuan
antaranya, daripada membaca buku-buku ilmiah dan mendengar ceramah sebagai cara
meningkatkan pengetahuan untuk membentuk keluarga bahagia.
Menurut penulis sebuah blog berkenaan tanggungjawab suami
isteri suami
adalah ketua di dalam sebuah keluarga (http://nuraswany.blogspot.com/2008/10/peranan-suami-dalam-pembinaan-kluarga.html). Suami merupakan aset penting dalam pembangunan bagi melahirkan
keluarga yang bahagia. Tanggungjawab suami sebagai pemimpin keluarga adalah
memberikan didikan agama yang secukupnya dengan mengajarkan ahli keluarganya
ilmu fardhu Ain. Jika baik didikan yang diberi, maka akan lahirlah keluarga
yang baik sebaliknya jika buruk didikannya maka akan lahirlah keluarga yang
tidak baik.
Bagi membentuk keluarga bahagia,
suami atau isteri perlu memahami tugas dan tanggujawab berikut (Zakaria
Lemat: 2003: 84 - 88). Berikut adalah peranan-peranan suami:-
a.
Memberi
makan, minum, pakaian dan tempat tinggal dari sumber dan usaha yang halal.
b.
Suami, berkewajipan melayani isteri dan ahli
keluarga lain dengan baik dalam perkara ini. Sabda Rasulullah s.a.w:-
Terjemahannya: “Kewajipan seorang
suami terhadap isterinya ialah suami harus memberi makanan kepadanya jika ia
berpakaian dan tidak boleh memukul mukanya dan tidak boleh memperolok-olokkan
dia dan juga tidak boleh meninggalkannya kecuali dalam tempat tidur ketika
isterinya membangkang."
c.
Suami
yang bertanggungjawab tidak akan
menzalimi anak isteri.
d. Suami bertanggungjawab
menegur, menasihati dan menunjuk ajar jika isteri melakukan maksiat dan kesalahan. Seorang
suami yang berilmu keagamaan, mestilah
mendidik isterinya dengan penuh berhikmah. Suami yang bertanggungjawab tidak
mengambil tindakan yang melulu sebaliknya bukanlah bermaksud tunduk dan patuh
di bawah telunjuk isteri.
e. Suami sewajarnya bersikap
lapang dada dalam menghadapi sesuatu masalah kerana Allah menguji seseorang itu
mengikut kemampuannya.
f. Suami bertanggungjawab melindungi ahli
keluarga dari segala bentuk pencerobohan dan ancaman di samping melindungi
mereka dari neraka.
Menurut Zakaria Lemat (2003: 86 - 88), Antara
peranan dan tanggungjawab isteri yang harus difahami ialah:-
a. Wajib
bagi isteri mematuhi, mentaati dan menghormati suami selama mana tidak
bertentangan dengan syariat Islam.
b. Menjaga
kehormatan dirinya dan suaminya dan menjaga amanah dan harta suaminya dan juga
rahsia keluarga dan rumahtangga.
c. Berhias
untuk suami, isteri hendaklah sentiasa berada di hadapan suami dalam keadaan
menarik dan kemas dan sentiasa berhias untuk suami.
d. Menjaga
anak-anak dengan sempurna dan sewajarnya menurut lunas-lunas Islam, menjaga
kebersihan, kesihatan dan kebajikan anak-anak sesuai sebagai tugas ibu yang
penyayang dan bertanggungjawab.
e. Menjalankan
urusan rumahtangga supaya sempurna dan teratur dalam mengendalikan kerja-kerja
rumah.
f. Tidak
meninggalkan rumah melainkan setelah mendapat izin dari suaminya atau
disebabkan mudharat.
g. Sentiasa melengkapkan diri dengan pengetahuan
agama.
h. Berakhlak mulia dan pandai bergaul dengan
keluarga suami.
i. Selalu menghargai perasaan suami dan memenuhi
kemahuan suami
j. Berhemah tinggi, lembah lembut dan berlapang
dada terhadap suami.
k. Bersyukur atas segala pemberian dari suami.
ii.
Memberikan Pendidikan Yang Komprehensif
Selain aspek aqidah dan keimanan, menjadi
tanggungjawab ibu bapa Muslim menghantar anak-anak ke sekolah atau mengajarnya
secara tidak langsung untuk mempelajari enam lagi aspek-aspek pendidikan
(Harlina Halizah Hj Siraj: 2007: 72) iaitu aspek moral, fizikal, intelektual
(kognitif), psikologikal, sosial dan seksual. Sekiranya semua ibu bapa mampu
memberikan penekanan kepada semua aspek tersebut, akan lahirlah keluarga
bahagia yang terdiri daripada kalangan anak-anak pewaris generasi akan datang
yang seimbang dan penuh dengan potensi yang akan melonjakkan diri mereka ke
peringkat kejayaan yang jauh lebih baik dari kedua ibu bapa mereka sendiri.
6.3. Faktor Kekeluargaan
i. Mengutamakan Ahli Keluarga dan Merancang Kehadiran Setiap Anak-Anak Dalam
Keluarga
Ketua
keluarga yang bahagia sering memberi keutamaan kepada ahli keluarganya sendiri.
Amat penting mengutamakan keluarga daripada yang lain. Tanggungjawab utama
seorang bapa adalah menjaga keluarganya begitu juga kepada seorang ibu. Jangan
ibarat kata pepatah, ‘kera di hutan disusukan, anak di rumah mati tak
makan (http://kaedah.com/gaya-hidup/7-panduan-rumah-tangga-bahagia/).
Menurut Harlina Halizah Hj Siraj (2007: 72), faktor perancangan amatlah ditekankan dalam
Islam sebagai satu cara hidup yang progresif. Tentu sekali dalam membina sebuah
rumah tangga dan keluarga yang bahagia, faktor merancang kehadiran anak-anak
harus diberikan keutamaan. Sepuluh
perkara telah disenaraikan oleh Prof. Abdel Rahim tentang kesihatan yang
produktif berkaitan keluarga terancang. Antaranya:-
a. Perkahwinan
antara saudara terdekat tidak digalakkan. Oleh itu, keluarga seharusnya
dirancang, semenjak sebelum perkahwinan berlangsung melalui kaunseling genetik
dan pra-perkahwinan.
b. Keibubapaan
adalah satu tanggungjawab yang berat. Setiap anak mestilah dikehendaki,
direncana dan dilayan dengan keadilan sosial serta psikologikal sama rata tanpa
mengira jantina.
c. Kehamilan
hendaklah dijarakkan antara 3 hingga 4
tahun bagi mengambil kira kesihatan si ibu dan keupayaan keluarga dalam
mendidik generasi Muslim yang baik, sihat dan bertakwa. Kehamilan berisiko
tinggi mestilah dielakkan dan sekiranya berlaku, mestilah mendapatkan jagaan
pakar.
d. Penjagaan
kesihatan semasa kehamilan dan melahirkan adalah wajib bagi setiap kehamilan
terutamanya untuk kehamilan sulung. Penyusuan ibu menjadi asas kepada kesihatan
bayi dan mestilah dipastikan tiada kehamilan sepanjang tempoh penyusuan.
Perancangan keluarga ini bertujuan untuk memberi
peluang agar keupayaan fizikal kesihatan dan kecergasan terutamanya ibu terjaga
dengan baik sebelum kehamilan berikutnya. Secara tidak langsung, perancangan
keluarga dapat meningkatkan keupayaan ekonomi kedua suami isteri agar perbelanjaan
keluarga terancang. Masa yang berkualiti untuk anak-anak juga dapat dirancang
dengan bijaksana apabila keluarga terancang. Manakala, sokongan komuniti iaitu
kelengkapan pendidikan, kesihatan, perumahan dan penjagaan anak-anak juga tercapai
dengan seimbang demi mewujudkan suasana keluarga bahagaia yang terancang.
6.4. Faktor Ekonomi
Menurut Zakaria Lemat (2003: 82), faktor ekonomi
merupakan punca utama terbentuknya keluarga bahagia. Hendaklah setiap ahli
keluarga berusaha sedaya mampu menjauhkan
diri daripada amalan pemboros dalam makanan, minuman, perabot rumah tangga
dan sebagainya.
Firman
Allah S.W.T:-
Terjemahannya : “Makan dan minumlah dan janganlah
berlebih-lebihan, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan”.
(Surah al-A’raf : 9 : 31)
7.
KAEDAH DAN PENYELESAIAN KRISIS RUMAH TANGGA MENGIKUT PERSPEKTIF ISLAM
Setiap
insan impikan kebahagiaan dalam kehidupan namun langit tidak selalu cerah, adakalanya
ikatan yang pada awalnya bahagia diuji oleh pelbagai krisis yang melanda yang
perlukan kepada penyelesaian yang bijak. Antara krisis yang biasa dihadapi
dalam rumahtangga ialah (Sayid Sabiq: 2001):-
i.
Kewangan
Faktor
kewangan sering menjadi perbalahan di dalam rumah tangga terutamanya bagi
mereka yang tinggal di bandar . Ini kerana kos sara hidup yang tinggi dan
peningkatan harga barang dari masa ke semasa menyebabkan masalah kewangan
menghimpit kehidupan lantaran dibebani hutang bagi menampung kos sara hidup. Bagi
menangani permasalahan ini isteri perlu mengambil peranan bagi membantu suami
sama ada memilih untuk turut bekerja ataupun menambah pendapatan dari rumah
seperti menghasilkan barangan kraftangan, menjual kuih-muih atau menjadi
pengasuh. Secara tidak langsung isteri mempunyai hasil pendapatan sendiri untuk
menampung perbelanjaan harian (Hasrizal Abdul Jamil: 2010).
ii.
Orang Ketiga
Hal
ini sering terjadi kepada suami yang mempunyai bidang kerjaya yang sering
menghubungkan mereka dengan wanita lain di tempat kerja. Bukan hanya bekerja di
pejabat yang besar, pegawai pemasaran malah pemandu teksi juga sering dikaitkan
dengan krisis orang ketiga ini. Pernah suatu ketika berlaku kepada ahli
keluarga saya sendiri yang terlibat dengan masalah orang ketiga tetapi apabila
perkara ini dibawa ke balai polis dan mahkamah syariah kami seolah disindir
dengan menyatakan statisitik bagi pemandu teksi untuk masalah ini cukup tinggi.
Kaedah menangani perkara ini ialah pegangan agama yang kukuh dan kepercayaan
yang kuat terhadap isteri sendiri. Bekerja ialah tuntutan fardhu ain yang wajib
bagi suami tetapi jika niat itu disertai penyelewengan terhadap rumah tangga
maka akan menjejaskan rezeki dari Allah (Ikhsanuddin: 2010: 34).
iii.
Mertua
Terdapat
campur tangan mertua dalam rumah tangga terutama bagi mereka yang tinggal
sebumbung. Perkara ini akan berlanjutan menjadi krisis yang lebih besar apabila
dikaitkan dengan tanggungjawab membesarkan anak-anak, kewangan, perhatian
terutama bagi pasangan yang berkahwin tanpa restu ibubapa. Biasanya isteri
memendam perasaan mereka demi menghormati suami dan mertua namun lama-kelamaan
akan menyebabkan krisis yang berlanjutan ke peringkat yang lebih parah. Bagi
menangani permasalahan ini, adalah menjadi tanggungjawab suami perlu
menyediakan tempat tinggal yang berasingan kepada isteri bagi memudahkan mereka
melayari kehidupan bahagia tanpa campur tangan mertua (Ahmad Nuryadi Asmawi: 2009:
69).
iv.
Faktor Usia
Usia
yang sesuai bagi kehidupan berkeluarga tidaklah terlalu muda ataupun terlalu
berusia. Ini kerana bagi mereka yang berkahwin di usia muda agak kurang ilmu
pengetahuan dan pengalaman untuk menangani krisis yang melanda. Memikul
tanggungjawab sebagai isteri dan ibu adakalanya menjadi bebanan dek kerana
tiada persediaan yang cukup dari segi mental dan fizikal. Bagi pasangan yang
berkahwin lewat pula faktor ketiadaan anak sebagai penyeri rumah tangga sering
menjadi isu perbalahan yang menyebabkan suami merasa bosan dan memilih untuk
berkahwin lain dengan alasan untuk mendapatkan zuriat dari darah daging
sendiri. Perlu kepada ilmu pengetahuan yang cukup untuk menangani krisis ini
agar tidak terus melarat yang mengakibatkan perceraian (Dato Ismail Kamus:
2009: 21).
v.
Masa
Peruntukan
dan pengurusan masa yang baik akan menentukan kebahagiaan sesebuah keluarga. Ini
akan lebih penting lagi bagi yang mempunyai anak kerana anak-anak perlu
membesar dalam suasana bahagia dimana ibu bapa menjadi role model kepada
mereka dan sentiasa mendampingi di saat mereka memerlukan. Sering menjadi
perbalahan terutama bagi isteri yang tidak bekerja dimana segala tanggungjawab
menguruskan anak-anak diletakkan sepenuhnya kepada isteri malah adakalanya
suami hanya memperuntukkan masa hanya 2 jam sehari dirumah selebihnya hanya
tidur setelah lewat pulang dari kerja. Percutian bersama keluarga perlu
diletakkan di dalam kalendar tahunan keluarga agar dapat menikmati suasana
berbeza dari rumah dan secara tidak langsung ibubapa dapat memberi fokus kepada
anak-anak sepanjang percutian itu (Ikhsanuddin: 2010: 35).
vi.
Ilmu Pengetahuan
Tanpa
ilmu kehidupan akan jadi terjejas dan ketinggalan. Isteri perlukan kepada
penghayatan ilmu agama sebagai panduan hidup dan menjadi tanggungjawab suami
menyediakan keperluan itu kepada isteri. Namun berapa ramaikah suami yang
menyediakan segala keperluan ilmu ini kepada isteri di rumah? Berapa ramaikah
suami yang menghantar isteri ke majlis ilmu, kelas al-quran dan fardhu ain? Malah
yang amat menyedihkan suami sendiri tidak mengamalkan cara hidup berilmu
pengetahuan. Perkara ini tidak akan berlaku sekiranya setiap keluarga mempunyai
bekalan ilmu pengetahuan, khasnya ilmu agama yang mencukupi bagi melayari
kehidupan yang penuh dengan dugaan dan cabaran yang hebat (Hasrizal Abdul Jamil:
2010).
8.
KESIMPULAN
Kebahagiaan
adalah suatu yang dibina dari segala kepayahan dan ilmu pengetahuan yang tinggi
(Hasrizal Abdul Jamil: 2010). Ia perlu dibajai sepanjang detik dan waktu
melalui perkongsian suami dan isteri. Tanpa perkongsian yang adil dan jujur
maka rumah tangga yang bahagia sekadar impian kosong semata-mata.
Kehidupan
perlu kepada landasan syariat dan Islam sebagai teras panduan hidup akan
menjanjikan kebahagiaan yang diimpikan itu berkekalan sepanjang hayat. Kehidupan
berkeluarga bermula dari termetrinya ikatan akad nikah maka bermulalah sebuah
fasa kehidupan yang baru buat dua insan. Berbekalkan ilmu pengetahuan maka
kehidupan yang dibina akan mendapat keberkatan ( Dato’ Ismail Kamus: 2009: 165).
Kebahagiaan
rumah tangga bukanlah pada kuantiti masa tetapi kualiti masa yang yang
diluangkan bersama isteri dan anak-anak (Hasrizal Abdul Jamil: 2010: 38). Memikul
tanggungjawab bersama bermula dari sebuah kehidupan yang dijalani di awal
perkahwinan sehinggalah setelah hadirnya zuriat menyeri kehidupan. Sebagai
ketua keluarga perlulah bijak menangani bahtera kehidupan agar kehidupan yang
dibina akan bahagia buat selamanya.
Perkongsian
dalam sebuah kehidupan berkeluarga merangkumi tanggungjawab, kewangan, kasih
sayang, masa dan segalanya. Lantaran itulah mencari pasangan yang sesuai dan
serasi amat penting sebelum membina keluarga yang di impikan. Bukan mudah
menjalani kehidupan dengan pasangan yang tidak dikenali latar belakang keluarga
kerana ia boleh menjurus kepada krisis rumah tangga yang begitu banyak berlaku
sejak akhir-akhir ini. Peningkatan penceraian di usia awal perkahwinan semakin
menjadi-jadi dewasa ini. Perlulah difikirkan agar perkara ini dapat dibendung
bagi membentuk generasi yang lebih baik di masa akan datang (Hasrizal Abdul
Jamil: 2010: 231).
Islam
sebagai agama yang shumul dan bercirikan insaniah iaitu agama samawi yang
menjamin keperluan manusia seluruhnya, telah mensyariatkan perkahwinan sebagai
salah satu dari jalan-jalan untuk memenuhi keperluan dan kesejahteraan hidup
manusia. Sebenarnya begitu banyak hikmat disebalik pensyariatan bagi mereka yang
ingin memerhati dan mengambil pengajaran. Maka dengan ini jadikanlah agama Islam
itu sebagai panduan bagi membina keluarga yang bahagia untuk selamanya.
9.
BIBLIOGRAFI
Abdul Rahman Mohamed (2008). Panduan
Berilustrasi Di Dalam Kaedah Mendidik Isteri & Anak Antara Galakan dan
Larangan Memukul dalam Islam. Kuala
Lumpur: Telaga Biru Sdn. Bhd.
Azizan Hj. Baharuddin (2003). Keluarga
Bahagia Dari Perspektif Islam Keluarga Bahagia Yang Diidamkan. Kuala
Lumpur: Yayasan Dakwah Islamiah
Malaysia.
Azrina Sobian (2007). Keluarga Islam, Kemahiran
Keibubapaan dan Cabaran Semasa. Kuala Lumpur: Institut Kefahaman Islam
Malaysia (IKIM).
Hasrizal
Abdul Jamil (2010). Aku Terima
Nikahnya. Kuala Lumpur: Galeri Ilmu
Sdn. Bhd
Ismail
Kamus (2009). Indahnya Hidup
Bersyariat. Kuala Lumpur: Telaga
Biru Sdn. Bhd.
Mohd Najib & Nasir Ahmad
(1993). Koleksi 75 Kisah Benar Dalam
Hidup Nabi-Nabi, Para Sahabat & Tokoh-Tokoh Islam. Kuala Lumpur: Jasmin
Enterprise.
Muhammad Abdul Lathief (2003). Rumahku Syurgaku. Kuala Lumpur: Darul Nu’man Sdn. Bhd.
Noresah Bt Baharom (2005). Kamus
Dewan Edisi Keempat. Kuala Lumpur:
Dawama Sdn. Bhd.
Sheikh
Abdullah Basmeih (2001). Tafsir Pimpinan Ar-Rahman. Kuala Lumpur: Penerbitan Adabi Sdn. Bhd.
Wholesale-Mart
(2010). Khas untuk Muslimin &
Muslimah Diari Islam 1431 – 1432 H 2010. Kuala Lumpur: Wholesale-Mart Business Point Sdn. Bhd.
Zulkifli
Mohammed al-Baki (2010). Majalah Solusi.
Kuala Lumpur: Telaga Biru Sdn. Bhd.
Zahazan
Mohamed (2006). Panduan Mendidik Anak
Menurut Islam Anakku Hebat Anakku Soleh
تربية الأولاد
. Kuala Lumpur: Telaga Biru Sdn.
Bhd.
No comments:
Post a Comment
Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta. Graduan UTM Space, Institute of Information Technology Cosmopoint (kini KLMU) dan sekolah pondok. Suri rumah sepenuh masa bermula 1/3/2022, isi masa lapang menulis blog (Lifestyle Blogger). Ex Content Creator, Social Media Speaker Digital Marketing Coach, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5. Mantan Guru JAIS. Suka kongsi quotes, sajak, pengalaman adab aqidah dan solusi masalah. Mix Melayu minat sirah dan sejarah.
Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan ubat, tanpa ruqyah syirkiyyah selepas putuskan rantaian dengan ustaz perawat bomoh alternatif, mantan guru silat mengaku pernah 23 tahun sesat dan ada saka mendakyah ajaran sesat.
Sila komen untuk beta singgah ke blog anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum. Review patuh syariah, pendapat atau ingin berkongsi pengalaman, email kepada kisahcikguieta@gmail.com