RINGKASAN MENGAJAR & LATIHAN SUBJEK BAHASA ARAB UTK CERAPAN 17/4/2012

Ni Ringkasannya....

نموذج خطه الدرس اليومية لمادة اللغة العربية للصف الرابعة
: اللغة العربية / الصف الرابعة  التقوى
المادة
١
: الضمائر / هو, هما, هم. هي, هما, هن.  أنتَ, انتما, أنتم. أنتِ, انتما, أنتن. أنا & نحن.
الموقف / الموضوع
٢
: ١٧/٤ /٢۰١٢
التاريخ
٣
١۰.١٥١۰.٤٥ صباحا.
الزمن

‌أ.         فى الصحفة 24, الى الصحفة 25
معيار التعلم
٤
في آخر الدرس يتمكن التلاميذ :
‌أ.         تريد أصوات الضمائر " هو, هما, هم. هي, هما, هن.  أنتَ, انتما, أنتم. أنتِ, انتما, أنتن. أنا & نحن" بعد استماع إلى نطق المعلمة.
‌ب.     نطق الضمائر نطقا صحيحا.
‌ج.      إملاء الضمائر فى ورقة من ورق التمرين.
الأهداف
٥
‌أ.         يسمع المعلمة النطق الضمائر والتلاميذ يرددنها.
‌ب.     ينطق المعلمة النطق الضمائر نطقا نموذجيا ثم يحاكيه التلاميذ عدة مرات.
‌ج.      ينطق التلاميذ الضمائر فرديا وفئويا وجماعا.
‌د.        ينطق المعلمة الضمائر (هو, هما, هم. هي, هما, هن.  أنتَ, انتما, أنتم. أنتِ, انتما, أنتن. أنا & نحن) نطقا نموذجيا ثم يردده التلاميذ عدة مرات.
‌ه.        يطلب المعلمة من التلاميذ تعين الضمائر فى ورقة من ورق التمرين.
‌و.       ينشد التلاميذ نشيد الضمائر معا.
الأنشطة
٦
:  تعدد الذكاء – الذكاء اللغوي
– الشجاعة واجتهاد.
العناصر عبر المنهج
٧
: البطاقات الومضية  و ورقة من ورق التمرين.
الوسائل المعينة للتعليم
۸
: تريد الضمائر المدروسة.
: نطق الضمائر المدروسة نطقا صحيحا.
تقييم التعليم والتعلم
۹
: _____  من التلاميذ يقدرون على نطق الضمائر المدروسة نطقا صحيحا.  أما ________ منهم لا ينالون الأهداف المرجوّة, لحل هذه المشكلة سأركز على عملية الترديد والتكرار للدرس قبل الحصة الآتية.
الملاحظة الذانية
١۰

dan ini latihannya


الاءسم : ______________________________________         
الفصل : ٤______________
التاريخ : _______________
التمرين (١)
املاء فى الفراغ بالضمائر المناسب (ايسي تمفت كوسوع دعن كات ضنتي نام يغ سسواي)           
أَنَا
      نَحْنُ
أَنْتَ
أَنْتِ
أَنْتُمَا
أَنْتُمْ
أَنْتُنَّ
هُوَ
هِيَ
هُمَا
هُمْ
هُنَّ

١. ___________  مُدَرِّسَةٌ.
٢. ___________  أَصْدِقَاءُ خَالِد.
٣. ___________ تِلْمِيذَتَانِ جَمِيلَتَانِ.
٤. ___________ مُسْلِمَاتٌ وَمُؤْمِنَاتٌ.
٥. ___________ طَبيبٌ.
٦. ___________ تِلْمِيذٌ.
٧. ___________  طَالِبَات.
٨. ___________ طَالِبَتَانِ.
۹. ___________ مُعَلِّمٌ.
١۰. __________ مُسْلِمُونَ.
  
Harap sangat aku berjaya menyampaikan subjek ni kepada murid2ku dgn jayanya di hadapan GPK1 aku esok... Amin
note: kat dlm ni, xleh nak tulis jawi dgn proper... xtaulah nape...so, sorri lah ek... pandai2lah kome memahamkannya... he2 



No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN Sibuk kalutkan keturunan orang, tak sedar diri itu lebih dahsyat, penyebar tukang fitnah, g...