Ni Ringkasannya....
نموذج خطه الدرس اليومية لمادة اللغة العربية للصف الرابعة
: اللغة العربية / الصف الرابعة
التقوى
|
المادة
|
١
|
: الضمائر / هو, هما, هم. هي, هما,
هن. أنتَ, انتما, أنتم. أنتِ, انتما,
أنتن. أنا & نحن.
|
الموقف / الموضوع
|
٢
|
: ١٧/٤ /٢۰١٢
|
التاريخ
|
٣
|
١۰.١٥ – ١۰.٤٥ صباحا.
|
الزمن
|
|
أ.
فى
الصحفة 24, الى الصحفة 25
|
معيار التعلم
|
٤
|
في آخر الدرس يتمكن التلاميذ :
أ.
تريد
أصوات الضمائر " هو, هما, هم. هي, هما, هن. أنتَ, انتما, أنتم. أنتِ, انتما, أنتن. أنا
& نحن" بعد استماع إلى نطق المعلمة.
ب.
نطق
الضمائر نطقا صحيحا.
ج. إملاء الضمائر فى ورقة
من ورق التمرين.
|
الأهداف
|
٥
|
أ.
يسمع
المعلمة النطق الضمائر والتلاميذ يرددنها.
ب.
ينطق
المعلمة النطق الضمائر نطقا نموذجيا ثم يحاكيه التلاميذ عدة مرات.
ج.
ينطق
التلاميذ الضمائر فرديا وفئويا وجماعا.
د.
ينطق
المعلمة الضمائر (هو, هما, هم. هي, هما, هن.
أنتَ, انتما, أنتم. أنتِ, انتما, أنتن. أنا & نحن) نطقا نموذجيا ثم
يردده التلاميذ عدة مرات.
ه.
يطلب
المعلمة من التلاميذ تعين الضمائر فى ورقة من ورق التمرين.
و. ينشد التلاميذ نشيد الضمائر معا.
|
الأنشطة
|
٦
|
:
تعدد الذكاء – الذكاء اللغوي
– الشجاعة واﻹجتهاد.
|
العناصر عبر المنهج
|
٧
|
: البطاقات الومضية و ورقة من ورق
التمرين.
|
الوسائل المعينة للتعليم
|
۸
|
: تريد الضمائر المدروسة.
: نطق الضمائر المدروسة نطقا صحيحا.
|
تقييم التعليم والتعلم
|
۹
|
: _____ من التلاميذ يقدرون على نطق
الضمائر المدروسة نطقا صحيحا. أما
________ منهم لا ينالون الأهداف المرجوّة, لحل هذه المشكلة سأركز على عملية
الترديد والتكرار للدرس قبل الحصة الآتية.
|
الملاحظة الذانية
|
١۰
|
dan ini latihannya
الاءسم : ______________________________________
الفصل : ٤______________
التاريخ : _______________
التمرين (١)
املاء فى الفراغ
بالضمائر المناسب (ايسي تمفت كوسوع
دعن كات ضنتي نام يغ سسواي)
أَنَا
|
نَحْنُ
|
أَنْتَ
|
أَنْتِ
|
أَنْتُمَا
|
أَنْتُمْ
|
أَنْتُنَّ
|
هُوَ
|
هِيَ
|
هُمَا
|
هُمْ
|
هُنَّ
|
١. ___________ مُدَرِّسَةٌ.
٢. ___________ أَصْدِقَاءُ خَالِد.
٣. ___________
تِلْمِيذَتَانِ جَمِيلَتَانِ.
٤. ___________
مُسْلِمَاتٌ وَمُؤْمِنَاتٌ.
٥. ___________
طَبيبٌ.
٦. ___________
تِلْمِيذٌ.
٧. ___________ طَالِبَات.
٨. ___________
طَالِبَتَانِ.
۹. ___________
مُعَلِّمٌ.
١۰. __________
مُسْلِمُونَ.
Harap sangat aku berjaya menyampaikan subjek ni kepada murid2ku dgn jayanya di hadapan GPK1 aku esok... Amin
note: kat dlm ni, xleh nak tulis jawi dgn proper... xtaulah nape...so, sorri lah ek... pandai2lah kome memahamkannya... he2
No comments:
Post a Comment
Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta. Graduan UTM Space, Institute of Information Technology Cosmopoint (kini KLMU) dan sekolah pondok. Suri rumah sepenuh masa bermula 1/3/2022, isi masa lapang menulis blog (Lifestyle Blogger). Ex Content Creator, Social Media Speaker Digital Marketing Coach, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5. Mantan Guru JAIS. Suka kongsi quotes, sajak, pengalaman adab aqidah dan solusi masalah. Mix Melayu minat sirah dan sejarah.
Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan ubat, tanpa ruqyah syirkiyyah selepas putuskan rantaian dengan ustaz perawat bomoh alternatif, mantan guru silat mengaku pernah 23 tahun sesat dan ada saka mendakyah ajaran sesat.
Sila komen untuk beta singgah ke blog anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum. Review patuh syariah, pendapat atau ingin berkongsi pengalaman, email kepada kisahcikguieta@gmail.com