Petua menghilangkan rasa marah

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهْ
Biasalah kan saya ni... suka sangat share dari dinding muka buku saya... Manalah tahu... kot-kot le ada yang tak pernah jumpa kat tempat lain... Jadi, saya dengan rendah dirinya suka hati sangat-sangat nak share dari group facebook saya HIDUP MESTI HAPPY WALAU SEDANG DIUJI yang dipost oleh rakan group saya Salmiah Saad tentang Petua menghilangkan rasa marah. Manalah tahu kan... entah-entahnya esok lusa saya meninggal, sekurang-kurangnya... ada jugalah sedikit kebaikan yang boleh saya bawa sebagai bekalan di akhirat nanti walau saya ni bukanlah baik sesangat. Jangan marah ha...
marah le... nanti keluar asap kat telinga macam kartun ni. hehe
TAJUK : Petua menghilangkan rasa marah

1.Mula-mula kita perlu malu dengan Allah s.w.t akan segala tindak-tanduk kita. Allah memerhatikan segala perlakuan dan sikap biadap kita.

2.Bila datang rasa hendak marah, ingatlah kita ini hanyalah manusia yang hina.

3.Banyakkan berdiam diri dan berdoa kepada Allah agar Allah selamatkan kita daripada sifat marah.

4.Hendaklah ingat kesan daripada sifat marah itu mungkin akan membawa kepada permusuhan dan pembalasan dendam dari orang yang anda marahi.

5.Cuba bayangkan betapa buruknya rupa kita ketika kita sedang marah. Ianya lebih buruk daripada perlakuan seekor haiwan jikalau anda dlm keadaan marah (tak caya cuba tengok cermin).

6.Apabila datang marah, banyakkan membawa Ta'awwuz (أَعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ) kerana marah itu datangnya daripada syaitan laknatullah.

7.Ini cara yang agak efektif, TIDUR. Kalau anda rasa nak marah, marah lepas bangun dari tidur. Mesti tak jadi nak marah.

8.Apabila marah sedang memuncak (yang ni confirm tak boleh bawak tidur), ambil wudhuk kerana wudhuk dapat menenangkan api kemarahan yang sedang membara.

9.Yang paling penting, tauhid kita perlu tepat. Setiap sesuatu itu datangnya dari Allah dan akan kembali kepada Allah. Kenapa kita perlu marah. Kalau kita bersalah, kita tidak suka orang memarahi kita. Maka begitulah orang lain yang melakukan kesilapan, juga tidak suka dimarahi. Tegurlah dengan lembut dan kasih sayang.

10.Akhir sekali, banyakkan bersedekah. Kita mulakan pada hari ini. Bagi yang tidak berkemampuan dari segi kewangan, memadailah dengan memberi salam dan melemparkan senyuman. InsyaAllah wajah akan berseri, kita akan lebih disayangi dan dipermudahkan segala urusan.

:: SEMOGA MEMBERI MANFAAT ::

by: Rindu menjemputku kembali ya allah

Note : Membiarkan kuasa Allah menentukan segalanya :)

10 comments:

  1. Assalammualaikum.

    Saya kalau rasa marah tu mcm membuak2..saya marahkan balik diri sndiri kak ieta.. saya akn ckp pda diri, "setan mana duk hasut ni".

    Bila ckp camtu, sy otomatik cuba tenangkn diri..sebab takmau bagi setan tu menang,mehehehe. Mungkin cam bebudak skit..tpi berkesan kat diri sya ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menarik idea ni walau cam bebudak. Berkesan... akak pernah buat. hehe...

      Delete
  2. bagus untuk peringatan diri saya ni..tq :)

    ReplyDelete
  3. saya kalo marah cari tempat sunyi nak bagi tenang dulu :)

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum ieta....perkongsian yg menarik...;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam. Terima kasih sudi singgah :)

      Delete

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN  [ Sambungan dari SINI ] Bukan boleh bawa ke mati pun keturunan yang ada. Jadi usah banggal...