AWAS dadah jenis baru maklumat tipu?

ISU SEMASA, Narkotik, AWAS dadah jenis baru maklumat tipu, tipu, sekolah rendah. Dadah jenis syabu, Cristal Meth, Strawberry Meth, Dadah, Strawberry Pop Rocks, dadah adalah musuh negara, merbahaya malahan meragut nyawa, mangsa narkotik, pengalaman saya berjumpa mangsa narkotik, Penjara Sungai Buloh, syarikat DH Holdings yang menipu dalam memasukkan warga asing ke Malaysia, Gula-gula dadah

AWAS dadah jenis baru maklumat tipu?

Menurut whatsapp yang saya terima beberapa hari lalu, 
"Dadah ini dikatakan telah mula diedarkan ke sekolah-sekolah terutama sekolah rendah. Dadah jenis syabu, "Cristal Meth" ini dikenali juga sebagai "Strawberry Meth" berperisa Strawberry. Ada yang berperisa coklat dan sebagainya lagi.
Dadah ini juga dikenali sebagai "Strawberry Pop Rocks" seperti nama yang diberi. Awas yang ada anak-anak dan yang tiada anak, cuma didiklah mereka. Beritahu mereka tentang kehadiran jenis dadah ini yang sangat merbahaya kerana dadah boleh merosakkan otak dan menghilangkan pertimbangan akal..."  

Saya tidak pasti maklumat ini benar atau palsu. Namun saya turut merasakan ini satu kes yang perlu pihak berwajib ambil tindakan yang serius kerana dadah adalah musuh negara, merbahaya malahan meragut nyawa. Jadi saya telah melakukan sedikit kajian dan saya terjumpa video ini di dalam You Tube untuk mencari kesahihan maklumat yang saya terima.


Saya juga jumpa berita ini yang sama seperti whatsapp saya terima itu. Cumanya ia di dalam Bahasa Inggeris.


POLICE WARN PARENTS ABOUT STRAWBERRY METHMarch 13, 2012 8:50:06 PM PDTMarch 13, 2012 (CHICAGO) --Chicago police are warning parents about a drug that looks and smells like candy.Police say it's known as strawberry quick or strawberry meth. It looks like a type of candy called Pop Rocks but it's actually crystal meth. Police say it comes in other flavors including chocolate.Authorities are urging parents to tell their children not to take candy from anyone, even a classmate.Police warn strawberry meth could be dangerous."

Ia berlaku di Chicago pada tahun 2012, 2 tahun yang lalu. 

ISU SEMASA, Narkotik, AWAS dadah jenis baru maklumat tipu, tipu, sekolah rendah. Dadah jenis syabu, Cristal Meth, Strawberry Meth, Dadah, Strawberry Pop Rocks, dadah adalah musuh negara, merbahaya malahan meragut nyawa, mangsa narkotik, pengalaman saya berjumpa mangsa narkotik, Penjara Sungai Buloh, syarikat DH Holdings yang menipu dalam memasukkan warga asing ke Malaysia, Gula-gula dadah



Akhirnya saya jumpa di sini


Update: DEA concludes flavored meth does not exist 

10/31/08 - According to DEA public affairs officer Barbara Wetherell, the agency has found no evidence to substantiate that Strawberry Quick or any other form of flavored methamphetamine exists. "This is an urban myth," she told ColumbusLocalNews.com in a story published Oct. 31, 2008. "We surveyed all of our offices yesterday (Oct. 30) and we found nothing. This is just one of those emails."


Sedikit pengalaman  saya berjumpa mangsa narkotik di Penjara Sungai Buloh. Menurut beliau,

"Dalam ni pun ada juga kak orang edar dadah... Nak dengan tak nak je kak saya ni... Tapi saya bersyukur masuk sini sebab polis yang nak paw duit saya tu tak dapat paw lagi duit saya. Polis tu nak naik pangkat cepat sebab tu dia buat report jumpa saya dalam keadaan ada dadah 10 peket di tangan saya. Walhalnya pada saya cuma ada 4 peket sahaja. Lepas tu polis tu ambil 2 peket dadah dari tangan saya, terus pergi dan datang balik kat saya sambil campakkan dadah 8 peket dadah kat saya dalam lokap. lagipun sini bagus... pihak penjara dah pagar kawasan sini dengan ayat-ayat Al-Quran. Semua setan-setan yang dok ganggu saya masa saya kat luar dulu saya dah tak nampak. Diorang tak dapat masuk ke sini". 

Terkedu saya mendengar cerita beliau yang meminta namanya dirahsiakan. Dalam hati saya,

"Allah... teruknya adik ni kena... Entah betul ke tidak apa dia ni cakap...?"

Sedih pun ada mendengar cerita beliau. Yang menjadi tanda tanya sehingga kini, jika di dalam Pusat Serenti pun ada pengedar... Bagaimana ya boleh lepas dadah ke dalam sana??? Pihak keselamatan tidak memantaukah? Atau... seperti di bahagian imegresen, warga asing boleh lepas masuk dengan mudah asalkan bayaran lumayan dirasuahkan kepada penjaga bahagian kemasukan? Tertanya-tanya juga saya, benarkah syaitan tidak dapat masuk ke dalam penjara itu? Jika benar, hebat orang yang memagar kawasan penjara itu.

Oh, ini sudah jauh fikiran saya menerawang mengimbas kembali pengalaman saya berjumpa mangsa narkotik dan pengalaman saya bekerja di syarikat DH Holdings yang menipu dalam memasukkan warga asing ke Malaysia. Oh tidak... Rasuah di mana-mana sahaja sebenarnya... Ini realiti. Saya tidak bermimpi... Cukup setakat ini pengalaman saya ya.


AWAS dadah jenis baru maklumat tipu? Samaada maklumat ini benar atau tidak, saya mohon mana-mana rakan blogger dan pembaca semua supaya mencari kesahihan sesuatu perkara terlebih dahulu sebelum kita turut menyebarkan kepada umum sebarang berita yang diterima agar tidak menyukarkan mana-mana pihak. Tambahan pula perkara ini amat merunsingkan ibu bapa yang anak-anak mereka bersekolah rendah. Minggu lalu, ada ibu bapa yang berjumpa saya dan menyatakan kerisauan tentang maklumat ini. Apa pun, kesan keburukan dadah telah diketahui umum sama sahaja seperti arak. Baik dadah, rokok dan arak sama sahaja. Ketiga-tiga benda buatan manusia ini adalah perosak dan penghancur adab, nilai murni dalam jiwa dan keperibadian individuAWAS dadah jenis baru maklumat tipu? Kita nantikan sumber yang sahih dari Jabatan Narkotik, Polis Di Raja Malaysia.

Kemaskini, 
SUMBER : Snopes.com (Medical drugs candymeth)


MIXTURE OF TRUE AND FALSE INFORMATION:

TRUE: Police have seized colored versions of crystal meth that resemble candy.
 
FALSE: Drug dealers are manufacturing colored and flavored versions of meth intended to appeal to children.

10 comments:

  1. berhati-hatilah wahai ibu bapa, sekarang ni ada macam-macam cara...

    ReplyDelete
  2. pada mak jemah walaupun ada dadah ke tidak, makanan rapu seperti itu tetap tidak sesuai langsung diberikan pada kanak-kanak..

    ReplyDelete
  3. dadah ni memang musuh durjana yang perlu dihapuskan

    ReplyDelete
  4. mcm2 cara mrk nak market kan benda ni ...

    ReplyDelete
  5. Semua orang perlu lebih waspada

    ReplyDelete
  6. ya Allah..risau nyaa saya.. manusia sekarang makin bijak,kadang2 menyusahkan org lain jugak.. terbayang plak anak2 zaman sekrg ni.. takuttt...

    ReplyDelete
  7. zaman sekarang kena perlu berhati-hati..

    ReplyDelete
  8. Terkesima skjp kak baca tentang berjumpa mangsa narkotik tu..

    ReplyDelete
  9. Bahaya betul skang nie ...

    ReplyDelete

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN  [ Sambungan dari SINI ] Bukan boleh bawa ke mati pun keturunan yang ada. Jadi usah banggal...