Mencari mood yang hilang
As salam dan sihat hendaknya semua. Kisah ini ditaip oleh jari jemari saya melalui keyboard Samsung Note 2 bermula jam 5.56 petang 6/1/2014 diselang-seli urusan rumahtangga dan kerja-kerja Praktikum saya. Jam 1.05 pagi baru siap menaip. Fuhhh...
Yang ini sudah siap lipat dan susun. |
Sejak saya berpindah, Unifi belum dipasang semula ke rumah ini. Line Tunetalk Tone Excel pun kadang ok kadangnya K.O. Kalo whatsapp tu, tekan ikon whatsapp barulah semua perbualan di whatsapp akan dipaparkan.
MISI MENGHANTAR PAKAIAN KE DOBI
Untuk hari ini, misi menghantar pakaian ke dobi punah disebabkan kedai dobi pula tutup. Jadinya, saya hanya memilih pakaian di dalam bakul untuk saya cuci menggunakan mesin basuh dan pilih pakaian lusuh dan koyak untuk dibuang. Adalah tiga bakul juga... Alhamdulillah suami turut membantu walaupun beliau kurang sihat. Kemudia ke rumah lama mengangkut sedikit demi sedikit barang-barang di sana ke dalam kereta bawa ke rumah tumpang ini.
HAL EHWAL BISNES
Oh ya, pagi ini sebelum menghantar suami ke klinik, rakan saya telah membeli 6 balang besar Chocoletto dan 5 paket Tepung Chezzy Cheese i-mukmin. Jadi saya beri percuma sepaket Tepung Magik Serbaguna sebagai menghargai regular customer saya ini. Kebetulan Dunia Niaga ieta Enterprise memang sedang melakukan promosi awal tahun beli 10 percuma 1. Cuma belum sempat saya war-warkan lagi. Alhamdulillah... Rezki hari ini ^__^
Minggu lalu, gara-gara mahu bertukar daripada plan 5MB kepada plan 3 Giga byte (GB) sistem TuneTalk Tone Excel telah menelan RM100 (agaknya RM1 itu, untuk aktifkan sistem...) daripada baki RM74.15 DAN RM50 Top up yang saya telah isi. Sebelum top up saya semak baki RM54.15. Malang, terlepas pandang untuk screen shoot. Saya beli top up dari Maybank on line. Sistem TuneTalk Tone Excel memang teruk jika telan duit ahli sebegini. Dahulu sekadar mendengar orang bercerita dan membaca cerita orang sahaja. Sekarang sudah terkena ke atas saya sendiri. TuneTalk Tone Excel bukanlah Telco terbaik. disebabkan telan wang ahli melalui kredit Top up sebelum penggunaan. Sebelum mengaktifkan 3GB, saya guna 5MB. 1 hari beberapa kali mesej di bawah akan saya terima. Setiap kali saya taip 50MB ADD dan hantar kepada nombor diarahkan maka sistem ini akan memotong wang pengaktifan semula.
"RM0.00 Ur current usage is 90%. Usage above 50MB is charged @RM0.10/MB. To enjoy another 50MB send 50MB ADD to 2222. TQ." TunetalkTalian Tele center Tunetalk memang sentiasa sibuk. Susah nak dapat penjawabnya. Upline? Upline saya pun sudah bengang dengan TuneTalk Tone Excel ni dan telah lama menghapuskan semua ingatannya terhadap sistem yang mengarut ini. Lebih baik saya guna prepaid Celcom seperti biasa daripada guna Telco Multi Level Marketing seperti Tunetalk Tone Excel ni sebulan tetap sama jumlah penggunaan Tiada pun penjimatan seperti yang diwar-warkan... Bayangkan, 550MB selama 9 hari = RM45.09. Anda darablah sendiri...
Ini hanyalah sebahagian sahaja kisah tentang Telco MLM TuneTalk Tone Excel yang saya ingin paparkan. Sebahagian lagi malas nak bercerita di sini. Panjang lebar pula nanti entri ini.
Lepas ni Inshaa Allah bertukar ke Celcom semula atau pilih sistem Telco yang lain. |
Beli RM50 (dapat free RM20) sebab syarat pengaktifan 3GB baki Top up perlu ada RM100. Baki sebelum ada RM54.15 (Malang terlepas pandang untuk screen shoot). Selepas Topup baki sepatutnya RM124.15. |
Terus aktifkan 3GB |
Tetapi baki hanyalah RM24.15. Mana pergi lagi RM100? |
Update : Tengahari 17/4/2015, saya sudah email aduan pula.
Baik lupakan sebentar kisah Telco yang telah menelan wang saya itu. Mari kita ke Misi Bantuan Kemanusiaan Mangsa Banjir anjuran pelbagai pihak pula. Buat masa ini, saya masih lagi meneruskan dengan pelbagai cara yang saya termampu. Kebetulan TASKA berhampiran rumah saya pun melakukan program yang sama. Selepas menjadi sukarelawan pada 5/1/2014, sebarang perkara berkaitan akan saya salurkan di sini.
Instagram medium penyebaran terkini link ke facebook. Mudah kan? |
Timbunan pakaian dan tudung telah selesai repacking untuk mereka yang memerlukan |
Untuk Makluman semua Sukarelawan atau mereka yang prihatin juga peringatan buat diri saya :
"+60 19-21****8:
Ini #suggestion Akak, baju2 terpakai tak payah lah hntr lagi. Dah terlampau byk smpi jadi mcm tempat buangan pakaian dah.
Bg dorg selipar, kaki pecah2 kena serpihan kayu, kaca
Bg lilin, portable stove
Dpt bekalan makanan tapi takde dapur tak guna juga
Pakaian dlm wanita, pad, pampers size M, L, XL
Botol susu. Ada bantuan susu, takde botol tak guna
Klu bg makanan dlm tin, biarlah yg mudah dibuka
Mereka takde pembuka tin
Telekong, sejadah, kain batik, kain pelekat.
Org byk bg maggi, sardine
Itulah menu harian
Pakaian sklolah pun tak guna Bg skrg
Skolah berlumpur smpi tkt 4
Lumpur setebal 1 kaki
Mereka perlukan bantuan tenaga & sokongan moral
Nak pegi sana hati kena kuat
Jgn sesekali menangis depan dorg.
Berita terkini.. brgan yg diperlukan.. duit kemdian sbb kedai xbuka lagi". COPAS dari #Pensyarah saya Cikgu Ali Goldfx
Dalam Mencari mood yang hilang dek pelbagai perkara yang saya lakukan dan telah alami ini makanya, mood blogging memanglah ke laut. Moga Misi Mencari mood yang hilang kali ini berjaya. Anda bagaimana, mood anda ok ke? :)
ooo yer ke telan duit?mmm sy xpernah kena pulak mcm tu...xper lah ;)
ReplyDeleteSy tu lh 1st time :)
Deletebiar betul.. baru berkira-kira nak cuba guna line nih.. ngeri dengar pengalaman nih.. nak cancel laa..
DeleteYa benar... Once dah pilih 3GB tak guna pun sistem tolak (telan) siap² duit tu. Perunding Telco ni yg bgtau camtu. (Dh 4bulan kol baru berangkat kol saya tu).
Deletebanyaknya baju..
ReplyDeleteMmg banyak... huhu...
Deletebetul tu misi bantuan banjir sekarang lebih menumpukan kelangsungan nak mendiami rumah pula lepas ni. bagus idea yang portable cooker tu..
ReplyDeleteTu lah hanya mereka tahu situasi mrk bgmn :)
Deletefyna setia menggunakan maxis walaupun kadang-kadang line nye problem.
ReplyDeleteDulu prnh guna semua Telco. Bbrp thn ni ja guna TTTE Fyna. Xsgka lak jd mcm ni... hehe
Deletemodd ada tapi idea pula dah ke laut nie
ReplyDeleteTu lah. Biasa lh tu Kucha Lana :D
Deletebiasa la kak ieta.. mood ada, idea kelaut.. idea banyak, mood kelaut..
ReplyDeletebiasa dah gitu.. huhu..
Kan Sue... huhu...
Deleteooooo begitu ceritanya.....huhuhu
ReplyDeleteTu la Dila... Lg teruk, org yg akak email tu, sampai skrg 1 habuk tak berjawab pun... ckp gahnya bukan main...
Deletekena telan RM100..dahsyat juga tu.
ReplyDeleteMemang mcm hampeh je kan Telco ni En. hanafi?
DeleteMmg pnh try guna pun kak ieta... Mmg hampeh pun.. Gah je lebih... Tapi teruk betul sistemnya... Sma la kna telan seratus camtu je... Tapi tak boleh guna pun sbb line slow giler... Smpai skrg tetap pakai celcom wpun ramai kutuk line internet slow...
ReplyDeleteNak tukar balik ke Celcom tp.time cuti ada aje halnya Maria... tak dapat² lg ke Celcom. Cdgnya nk tukar balik ke Celcom
Delete