Tips mengajar menulis ikut garisan

Tips mengajar menulis ikut garisan

Tips cikgu ieta, Tips mengajar menulis ikut garisan, menulis tidak ikut garisan, murid tahun 1, pra sekolah, menulis ikut garisan, cara untuk mengajar anak-anak murid menulis ikut garisan, Bagaimana nak ajar murid saya menulis ikut garisan?, tulis dahulu, ikut tulisan anda, ikut tulisan anda, aktiviti berkumpulan, pujian dan galakan, ibu-bapa bantu melatih tubi anaknya, 4 tips mengajar menulis ikut garisan, Kisah Cikgu ieta, kelab blogger ben ashaari, kelab blogger Malaysia

Pernah tidak anda melihat murid atau pun anak-anak anda sendiri menulis tidak ikut garisan? Saya pernah. Kebiasaannya murid tahun 1 atau pra sekolah.

Sebenarnya ada beberapa kaedah atau cara untuk mengajar anak-anak murid menulis ikut garisan. Kebetulan ada rakan saya bertanya 

"Bagaimana nak ajar murid saya menulis ikut garisan?".

Baiklah, berikut adalah tips mengajar menulis ikut garisan :

1) Anda tulis dahulu di bahagian atas ruang buku dengan pen merah dan beritahu kepada mereka ikut tulisan anda.

2) Buat aktiviti berkumpulan. Yang pandai membantu anak atau murid yang lemah.

3) Berikan pujian dan galakan semasa dan selepas sesi penulisan.

4) Minta ibu-bapa bantu melatih tubi anaknya menulis di rumah.

Demikian 4 tips mengajar menulis ikut garisan secara ringkas. Jika di dalam kelas ada 40 orang murid, saya amat sarankan tips yang ke 4. Mana sempat jika seorang guru mahu beri tumpuan sepenuhnya di dalam kelas kan? Anda ada tips mengajar menulis ikut garisan lagi? Mari kongsikan di ruang komen di bawah... ^__^

4 comments:

  1. terima kasih cikgu....

    ReplyDelete
  2. Terbaik tips kak ieta dan boleh di guna pakai memang jika kita selalu minta mereka buat latihan di rumah di samping pujian sbg galakan InshaAllah mereka lebih cepat dapat untuk belajar sesuatu,tugas seorang guru pasti lebih mencabar kan kak ieta,sehingga sekarang saya masih lagi ingat dan guru saya kadang jumpa di mana mana kan..bila jumpa cikgu saya memang saya happy sangat tapi entah mengapa saya rasa sebak pula,mungkin diri ini terlalu menghargai mereka,Alhamdulillah,sepanjang saya bersekolah,saya dapat guru yang sangat memahami,yang sporting,yang penyayang,yang mengambil berat,SubhanaAllah..hebat nya jasa mereka kak ieta...saya cinta kan semua guru-guru saya sampai bila-bila...

    ReplyDelete

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN Sibuk kalutkan keturunan orang, tak sedar diri itu lebih dahsyat, penyebar tukang fitnah, g...