BAB 4 KONSEP MASLAHAH (M/S 55-63)
Hikmah sesuatu hukum diperundangkan > utk mmberi
kebaikan kepada manusia.
= Sesuatu yg mutlak:tidak trdpt dalil syarak smada
menerima/menolak nilai kebaikan tersebut.
Maslahah lawan kpd mafsadah = kerosakan, merujuk
kpd ssuatu yg mdtgkn kemudaratan.
ISTILAH ULAMAK USUL FIQH : sesuatu kebaikan
yg tidak terdpt sbrg hukum syarak yg menjelaskan sma ada mengharuskan atau
mengharamkannya.
JENIS MASLAHAH
Ulamak Usul Fiqh membahagikan maslahah kepada tiga iaitu :
Maslahah Mu’tabarah (yang
diterima)
Maksud diterima ialah “sesuatu maslahah atau
kebaikan yang terdapat pada sesuatu perkara, mempunyai dalil syarak yang
menyokongnya.” Contoh :
a)
Diwajibkan hukuman qisas ke atas pembunuh yang melakukan pembunuhan
dengan sengaja. Kebaikan diwajibkan hukuman ini adalah untuk menjamin
keselamatan nyawa manusia.
b) Dikenakan hukuman had ke atas pencuri
sama ada lelaki mahupun wanita. Kebaikan hukuman ini adalah untuk menjamin
keselamatan harta benda.
c) Dikenakan hukuman had ke atas orang yg
menuduh zina dan org yg melakukan zina, sama ada lelaki atau perempuan.
Kebaikannya hukuman ini adalah untuk menjaga maruah manusia.
- Jenayah merupakan sifat keji, hukuman yg setimpal ialah mengenakan hukuman berat. Yg mmberikan kebaikan kpd manusia.
Trdpt dalil syarak mlalui al-Quran & hadis yg
mnjadi hujah pelaksaan hukuman trsbut.
Maslahah Mulghah (yang
dibatalkan)
Dibatalkan = sesuatu yg pd pndangan manusia
merupakan suatu kebaikan ttp syarak membatalkannya.
Contoh :
a) Pendapat yg mengatakan bhw adalah baik jika kaum
wanita diberi hak yg sm dgn kaum llk dlm memiliki kuasa menjatuhkan talak.
b) Pandangan yg mengatakan bhw adalah baik
(maslahah) jika sekiranya hak kaum llk utk beristeri lbih drp 1 dpt dhapuskan.
c) Pendapat yg mengatakan bhw amalan mengambil riba
adalah 1 kbaikan krn riba suatu cara mengumpul harta melalui jln mudah.
d) Berlebihan dlm melakukn amln keagamaan sehingga
ke tahap rabbaniyyah (pertapaan) knnnya perbuatan ini adlh kebaikan.
•
Apa yg disangkakan kebaikan
pd pdpt manusia sbnrnya bukan kebaikan. Pdpt ini tlh dibtlkn oleh hukum syarak
melalui al-Quran dan hadis.
Maslahah Mursalah (yang dilepaskan)
Mursalah =sesuatu yg dlpskn/dibiarkan : pkr yg
dilpskn/dibiarkan kpd manusia mmikirkannya utk mmbuat penentuan kebaikannya.
Konsep maslahah mursalah timbul slps berakhirnya
penurunan wahyu. Cth :
a) Maslahah oleh sahabat Rasulullah s.a.w :
-Membina
penjara
-Memperkenalkan
penggunaan mata wang.
-Mengekalkan
status tnh pertanian yg ditawan oleh tntera Islam spy trus berada bwh hak milik
pemilik asalnya dgn dikenakan cukai ke atsnya.
b) Mn2 maslahah yg diperlukan manusia dr sms ke sms
utk menguruskan urusan seharian merk yg tidak terdpt dalil syarak menerima
/menolaknya. Cth :
(i)
Akad perkahwinan yg x mmpnyai sbrg surat rasmi yg menyokongnya, jika timbul
sbrg msalah, maka kesahihan akae trsbut x dpt dterima.
(ii)
Sbrg akad jual beli hndklh dibuat dlm bntuk bertulis, jika tidak, pertukaran
brgn & hrga tak akn dilakukan.
Semua
peraturan trsbut brtujuan utk menjamin kebaikan kedua-dua blh pihak.
- Kaedah moden ini memberi kebaikan brbanding cr lm terutamanya dr segi menjimatkan kos, lebih trjamin dsbnya.Bermanfaat bg kegunaan manusia. Tiada ayat al-Quran atau hadis yg mnjlskn scr khusus mngenainya.
-
Mnjdi tgjwb mujtahid mnjlnkn kajian dlm menerimanya sbgi suatu peraturan yg wajib dipatuhi.
HUJAH MENERIMA MASLAHAH MURSALAH
Perlaksanaannya
dizaman shbt.
1)
Khalifah Abu Bakar
al-Siddiq
- Mengumpulkan semua lembaran yg mengndungi tulisan ayat suci al-quran.
- Memerangi org yg tidak mmbyr zakat.
- Mntpkn bhw Omar r.a. akan mnjadi khalifah utk menggantikannya.
2)
Khalifah Omar
al-Khattab
- Mengeluarkan fatwa bhw suami menjatuhkan talak tiga dgn 1 lfz hukumnya jatuh tiga talak.
- Tidak mmbrikan pengagihan wang zakat kpd mualaf.
- Menubuhkan dwn pentadbiran, membina penjara & menangguhkn hkmn ptg tgn pencuri sms ngr dilanda kebuluran.
3)
Khalifah Othman
al-Affan
- Menyatukan umat Islam seluruhnya dgn mmbc kitab al-quran yg disusun smula.
- Memerintahkan spy al-Quran yg lain dibakar.
Tindakan Khalifah Othman ini bertujuan
utk menyatukan umat Islam dgn cara mnggunakan satu kaedah pembacaan al-Quran
shj.
Antara ulamak yg mengamalkan prinsip maslahah
mursalah :
1.
Imam Malik
Mengharuskan penahanan sesorg yg
dituduh melakukan sesuatu kesalahan & boleh dikenakan hukuman ke atsnya dgn
tujuan utk mendptkn pengakuannya.
2.
Imam Syafi’ie
Mewajibkan
hukuman qisas ke ats pembunuh yg melakukan jenayah bunuh scr brkmpln.
Semua tindakan ini
bertujuan utk memberi kebaikan kpd masyarakat srta menjauhkan anggota
masyarakat drp mndpt kesusahan
Al-Qarafi : bukan
disbbkn adanya phk trtntu yg mendesak spy mrk berbuat demikian.
Ibnu Aqil : Politik
adlh sesuatu tindakan yg dilakukan bertujuan mmbw org rmi kpd kebaikan dan
mengelakkan mrk drp mndpt kesusahan.
Ibnu Aqil : Adlh
silap jika ada org berpendapat bhw tidak dinamakn politik melainkan apa yg
disebut oleh syarak. Pihk berkenaan tlh menyalahkn pr shbt dlm pemerintahan
mrk.
Syarat berhujah dgn Maslahah
Mursalah
3 Syarat yg mmbolehkan konsep maslahah mursalah
digunakan sbgi dalil dlm mngeluarkan hukum syarak
1.
Maslahah yg
Hakiki
Benar2 hakiki bukan sangkaan shj. Benar2
mdpt kebaikan dan menjauhkan keburukan.
Cth kebaikan sangkaan yg x hakiki :
kuasa talak diberikan terus kpd kadi yg boleh menjatuhkan talak pd bl2 ms.
2.
Maslahah yg
menyeluruh
Mmpnyai ciri2 yg menyeluruh merangkumi
semua lapisan msyrakat & bukan org perseorgn / glgnan trtntu shj.
Kebaikan dpt dinikmati oleh semua org.
Keburukan yg dibanteras, manfaatnya dpt
dirasai oleh smua glgn msyarakat.
Tidak boleh diterima sesuatu maslahah yg
hnya mmberi faedah kpd ahli korporat shj.
3. Tidak bercanggah
dgn Nas
Tidak boleh diterima pakai pdpt menyamakan
ank llk dgn ank prmpuan dlm mnerima pusaka krn Allah tlh menetapkan ank llk
mdpt 2 bhgian brbnding ank prmpn.
Ahli sains dpt menerokai bidang baru ttp
bercanggah dgn hukum syarak.
Cth :
Mencantumkan baka haiwan dgn manusia
utk melahirkn klon atau makhluk ganjil yg memuaskan ht mrk.
- Kaedah rwtn kecantikan yg mdtkn kesan buruk kpd kesihatan pengguna.
- Kebaikan ini bercanggah dgn smgt syariah Islam yg bertujuan memperbaiki sistem kehidupan manusia & menjauhkan mrk drp sbrg kemudaratan.
BAB 5 AL-ZARI’AH (M/S 70 – 78)
- Bermaksud perantaraan atau
jalan.
- Sesuatu laluan atau jln yg
mmbw sesorg kpd melakukan sesuatu perbuatan sama ada yg diharuskan /
diharamkan.
- Hukum jln trsebut
bergantung kpd jenis hukum sasarannya.
- Satu sumber utk mengetahui
hukum syarak yg digunakan oleh mazhab Maliki & Hambali.
- Mazhab Hanafi &
Syafi’ie tidak membincangkannya scr khusus, ttp hanya menyentuhnya scr umum dlm
kajian mrk ttg hukum syarak.
Kesan
& akibat sesuatu perbuatan
1.
PASTI MEMBAWA
KEROSAKAN
Ada amalan / tindakan yg scr pasti boleh
mmbw kpd kerosakan.
Cth : tindakan menggali lubang diblkg
pintu yg gelap di mn sesiapa yg melalui pintu itu pasti akn terjatuh ke dlm
lubang tersebut.
-
Ijmak ulamak fiqh
menghukumkan haram menggali lubang di tengah-tengah jln ry hingga mnybbkn
penggunanya mdpt kemalangan.
a) Hak selaku Pemilik
-
Pemilik kediaman wjar
diberi hak kebenaran utk melakukan sesuatu yg difikirkan baik ke ats harta yg
dimilikinya.
-
Brpandukan prinsip ini,
pemilik kediaman berhak menggali saluran utk laluan air ke dlm rmhnya.
b) Kesan Tindakan
Pertimbangan
juga hndklh diberikan kpd kesan buruk hasil tindakan itu yg akn mnybbkn dinding
rmh jirannya runtuh. Dlm hal ini, sudut kemudaratan lbh diberikan perhatian
berbanding sudut kebaikan. Selaras dgn prinsip
-
Menjauhkan kemudaratan lbh
diutamakan drp mencari kebaikan (Kepentingan awam hendaklah diutamakan drp
kepentingan peribadi).
-
Tidak boleh wujud serentak
dlm 1 ms (kbnrn utk bertindak & hkmn
spy mbyr ganti rugi)
2.
JARANG-JARANG
BERLAKU KEROSAKAN
- Menjual mknn yg pd kebiasaannya tidak mndtgkn sbrg kemudaratan, hnya sekali-sekala (nadir) prnh menimbulkn kemudaratan.
- Menanam anggur, sejenis buah2an yg halal. Buahnya yg halal kdg2 diperah & dijadikan arak. Walau bgmnpun, amalan membuat arak drp anggur ini tidak berlaku kpd semua penanam anggur.
-
Kebaikan yg trdpt pd
kedua2nya lbh bnyk brbanding dgn kmudaratan yg hnya berlaku skali-skala.
-
Perbuatan =hukumnya harus.
-
Perbuatan yg dibnrkn umat
Islam melakukannya.
As-Syatibiy
dlm kitabnya al-Muafaqat :
- Sesorg yg melakukn sesuatu perbuatan dgn hasratnya utk mndptkn sesuatu kebaikan/menghindari sesuatu keburukan dan ia menyedari perbuatannya itu skali-skala boleh medtgkn kemudaratan, maka ia x boleh dituduh sbgi cuai dlm mnjayakan hasratnya itu.
- Individu itu juga x boleh dituduh mmpnyai tujuan trtentu disebalik kemudaratan yg timbul itu.
- Perbuatannya trgolong dlm senarai tindakan yg dibenarkan syarak.
Cth :
Dlm kes jenayah membunuh, mencuri, berzina dsbnya,
saksi memainkan peranan penting. Kenyataan saksi memberi pengaruh yg cukup bsr
dlm mnntukan kemenangan / kejayaan sesuatu kes. Pelbagai kemungkinan yg boleh
berlaku spti saksi beri ktrgn palsu, tersilap/sangkaan smata2. Wlubgmnpun,
trdpt peraturan yg mesti dipatuhi oleh setiap pihak yg terlibat bg mengelakkan
kemungkinan ini drp berlaku.
Penggunaan saksi dibenarkan mmdgkn keberkesannya
dlm sesuatu proses perbicaraan tlh terbukti mmbri kebaikan walaupun skali-skala
boleh menimbulkn masalah/mdtgkn keburukan.
Sesuatu yg mjdi keutamaan dlm pkr ini : sudut
kebaikan yg trdpt dlm penggunaan saksi trsbut.
3. BESAR KEMUNGKINAN
BERLAKU KEROSAKAN
Cth :
- Penjualan senjata kpd pihak yg terlibat dlm sesuatu pergaduhan swktu pergaduhan sdg berlaku. Boleh mjadikan keadaan yg sedia ada mnjadi semakin genting dan bertmbh buruk. Walau xpasti pkr ini msti berlaku, ttp bsr kemungkinan boleh berlaku.
- Penjualan anggur kpd pembuat arak yg menjdikan anggur sbgi bhn mmbuat arak. Tidak dpt dipastikan 100% bhw anggur yg dijual itu digunakan utk membuat arak, hanya scra dzan shj.
- Menurut Imam Malik & Imam Ahmad, kedua2 jual beli ini dan yg seumpama dgnnya adalah haram (Muhammad Abu Zahrah, 1958).
4. KERAP MENIMBULKAN
KEROSAKAN
Cth :
-
Akad jual beli yg boleh
mnjadi zari’ah (laluan) kpd mngambil riba.
-
Berlaku pd akad salam, jual
beli scr tempah.
-
Akad ini diharuskn dlm
syariat Islam ttp tlh diselewengkan oleh mrk yg x brtgjwb.
-
Byr sbhgian hrga sms
perjanjian dimeterai, baki bagi keseluruhan hrga akn dijlskan sms brgn yg
ditempah itu siap & disrhkn kpd pembeli.
-
Jual beli ini jika dislh
urus, kerap boleh mmbw kpd riba yg mrupakan suatu yg memudaratkan.
2 pdgn ttg perbuatan yg pd asalnya dibnrkan ttp
kerap menimbulkn kerosakan :
- Keizinan asl yg diberi.
- Perbuatan tersbut bnyk menimbulkan kemudaratan pd phk lain.
- Syariat Islam mengharamkan llk berkhalwat dgn wanita yg halal nikah.
- Kaum wanita dilrg musafir dgn tidak ditemani oleh suaminya atau llk yg hrm berkahwin dgnnya.
Sbb 2 prbuatan ini
dihrmkan:krn mmdgkn kpd ksn tidak baik yg akn berlaku walaupun ksn trsbut tidak
berlaku scr pasti (qat’i) atau kemgkinn bsr (dzan).
KEDUDUKAN
ZARI’AH DLM FIQH ISLAM
-
Sbhgian drp asas
pembentukan fiqh Islam yg diakui & diterima oleh semua ulama.
-
Walau trdpt perbezaan pdpt,
ttp pd dsrnya mrk menrima zari’ah sbgi 1 cr utk mntpkn sesuatu hukum.
-
Mrk hnya berbeza pdpt pd
thap sejauhmn sesuatu perbuatan itu mnjdi zari’ah atau laluan yg boleh mmbw kep
kebaikan / kerosakan.
Cth mngunakan
pdktn zari’ah yg menghapuskan penggunaan wang bg menyelesaikan msalah trtntu :
1) Membayar wang
tebusan kepada musuh
-
Hukumnya haram krn
pemberian ini boleh mjadikan mrk kuat dan akan mengancam kedudukan tntera
Islam.
-
Diharuskan mmbyr wang
tebusan kpd musuh utk membebaskn tntra Islam yg mjadi twnn.
-
Tindakan ini dibnrkan bg
tujuan membebaskan tentera yg ditwn musuh spy kembali smula ke dlm barisan
tntera Islam utk menambahkn kekuatan.
-
Keharusan pembayaran wang
seumpama ini adalah berdasarkan kpd konsep zari’ah.
2) Membayar Wang kepada
Negara Musuh
-
Ngra Islam dibnrkn mmbyr
wang kpd ngra bukn Islam jika langkah ini dpt mnjamin ngra Islam tidak
dicerobohi & dianiaya.
-
Keharusan ini dbri kpd ngra
Islam yg x mampu mnntg kekuatan musuh yg mengancam keslmtn ngra.
3) Memberi Rasuah
Kepada Orang Zalim
-
Hukum mmbri rasuah =haram.
-
Pd ketika trtntu diharuskn
mmbri rasuah kpd org yg zalim dgn tujuan utk mngelakkan drp kezalimannya.
-
Perbuatan ini dilakukan
sekiranya tiada jln lain utk mghlg kezalimannya.
4) Memberi Wang kepada
Perompak Jemaah Haji
Haram.
Dibnrkn jk perompak menhn Jemaah hj drp
smpi ke Mekah & tidak mahu membebaskan mrk kecuali ditebus dgn wang (pndpt
sbhgian ulama mazhab Maliki & Hambali).
ZARI’AH MENURUT
IMAM MAZHAB
Imam Malik & Imam
Ahmad bnyk mgunakan zari’ah.
Imam Syafi’e &
Imam Abu Hanifah tidak mgunakn zari’ah dlm mmbhskn sumber hukum Islam, ttp
tidak menolaknya trus. Mrk x mjadikannya sbgi 1 sumber hkm yg tersendiri.
Cth : Imam Hanafi
menggunakan pndktn zari’ah swktu mmbhskn sumber2 hkm yg lain sprt kias &
istihsan.
BAB 6 FATWA
& MUFTI (M/S 84 – 89)
SYARAT MENJADI MUFTI
- Ikhlas dlm mjlnkn tugasnya.
- Memiliki ilmu pengetahuan yg cukup.
- Memiliki sifat sabar, bersopan santun & sentiasa berada dlm keadaan tenang.
- Pendirian yg jelas dlm setiap pdgn yg dikemukakan mengenai sesuatu pkr.
- Memiliki kebolehan mengeluarkan pdpt dlm bidang berkaitan. Jika tidak dia akn mjadi sasaran cacian dan cemuhan org rmi.
- Mengenali masyarakat (org rmi).
FAKTOR UTAMA ORG RMI MMBERI PENGHORMATAN &
MEMANDANG TINGGI SETIAP FATWA YG DIKELUARKAN
- Ketrampilan & ketokohan.
- Melihat jauh ke hadapan
- Menilai kesan penerimaan masyarakat trhdp sesuatu fatwa yg akan dikeluarkannya.
SIKAP BERTOLAK ANSUR
X boleh m’amalkan sikap tolak ansur apbl brhdpn dgn
pemerintah sebaliknya, Mufti tegas dgn fatwanya apb brhdpn dgn masyarakat.
Cth : Sebidang tnh wakaf di Andalusia yg terbiar.
Raja ingin membelinya utk dijadikan tpt beliau berehat. Seluruh ulama dan mufti
tidak membenarkannya ttp Muhammad bin Yahya bin Lubabah membenarkan mengikut
rukhsah dr Imam selain Maliki, akhirnya raja menggantikan dgn harta lain yg
berlipat kali ganda nilainya.
SYARAT MENGIKUT PENDAPAT ULAMAK
1.
Memilih sesuatu pdpt
stlh berpuas ht dgn kekuatan dalilnya. Jgn mengikut pdpt ulamak yg dalilnya
lemah. Ketahui kaedah berhujah yg digunakan spy tidak bertaqlid semata2.
2.
Ketika brhdpn dgn perbezaan
pdt ulama, sblm mmbuat pilihan, mufti mesti berijtihad utk memilih mana 1
pdpt yg dia akan ambil. Spy x mengenepikan kptsn yg dibuat oleh sbilangan
bsr ulama lain. Cth mufti m’ambil pndpt Imam Abu Hanifah yg mengambil pdpt
jumhur ulamak dlm hal tidak harus wanita mngahwinkn dirinya tnpa wali krn
masalah ini b’kaitan dgn hukum halal & haram.
3.
Masalah merupakan perbezaan
ulama (khilafiah), mufti hndklh cermat dlm mgeluarkn fatwa dgn mematuhi
hukum syarak smbil m’ambil kira keadaan org yg memohon fatwa berkenaan.
Cth
1 : seorg llk ingin berkahwin dgn seorg gadis yg pernah menyusu dgn ibunya
sbnyk 1 kali susuan. Mufti hndklh
memberikan fatwa brdasarkan mazhab Abu Hanifah & Imam Malik yg kedua2nya
brpndpt bhw susuan walaupun hnya skali / dua kali hisap dikira sabit hukum
susuan dan haram berkahwin antr llk dgn prmpuan berkenaan=fatwa melaran
perkahwinan itu diteruskan.
Cth
2 : spsg suami isteri slps memperoleh bbrp ank, suami baru menyedari bhw
isterinya pernah menyusu dgn ibunya tidak kurg 5 kali hisapan. Mufti gunakan
kaedah ihtiat :mencari sesuatu yg terbaik. Hikmahnya: utk mnjaga
kpntingan ank2 psgn terbabit. Gunakan pdpt ulama yg mensyaratkan utk sabitan
hukum susuan, jumlah hisapan mstilah sbnyk 5 kali. Maka, dgn berpandukan kpd pndpt
ini mufti mengeluarkan fatwa bhw perkahwinan psgn adalah sah.
4)
Mufti xseharusnya
menurut shj kemahuan masyarakat dlm mengeluarkan fatwa. Fatwa hendaklah
brdsrkn kpd maslahah yg disokong dgn dalil. Berbentuk umum, merangkumi semua
pihak bukan org tertentu shj.
Berdasarkan cerita Raja & sebidang
tanah wakaf, sewajarnya, mufti menasihatkan raja dan mncdgkn kpd baginda agar
tnh wakaf tersebut dimaju dan diindahkan. Bukan menurut kehendak raja dgn
menjual tnh tersebut.
No comments:
Post a Comment
Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta. Graduan UTM Space, Institute of Information Technology Cosmopoint (kini KLMU) dan sekolah pondok. Suri rumah sepenuh masa bermula 1/3/2022, isi masa lapang menulis blog (Lifestyle Blogger). Ex Content Creator, Social Media Speaker Digital Marketing Coach, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5. Mantan Guru JAIS. Suka kongsi quotes, sajak, pengalaman adab aqidah dan solusi masalah. Mix Melayu minat sirah dan sejarah.
Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan ubat, tanpa ruqyah syirkiyyah selepas putuskan rantaian dengan ustaz perawat bomoh alternatif, mantan guru silat mengaku pernah 23 tahun sesat dan ada saka mendakyah ajaran sesat.
Sila komen untuk beta singgah ke blog anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum. Review patuh syariah, pendapat atau ingin berkongsi pengalaman, email kepada kisahcikguieta@gmail.com