5 CARA MENGHADAPI PUTUS CINTA

As salam dan sejahtera semua.

Mesti ada yang ingat "dah buang tebiat ke ieta ni post entri macamni dalam bulan puasa ni?". Tak membuang tebiat pun... Cumanya entri ini dibuat khusus bagi menjawab pertanyaan salah seorang pembaca yang minta dirahsiakan namanya.

Terlalu banyak email yang saya terima. Sebentar tadi masa sedang menyiapkan assignment, baru perasan ada pula email yang bertanyakan tentang cara menghadapi putus cinta. Godek punya godek punya godek, terjumpa pula tips berguna ni dalam simpanan saya.



5 CARA MENGHADAPI PUTUS CINTA

(1) Dapatkan seseorang

Anda perlu ingat bahawa bukan seorang sahaja yang wujud didalam kehidupan anda. Setiap manusia mempunyai kumpulan atau komuniti yang tersendiri. Dekatkan diri anda bersama mereka, ini adalah untuk mengelakkan daripada anda mengingati kenangan silam. Seorang yang sedang putus cinta juga biasa berada didalam keadaan yang tidak stabil. Oleh itu, cuba elakkan daripada duduk berseorangan. Ingat, andai anda berseorangan mudah bisikan tidak baik mengganggu anda.

(2) Buang atau sorokkan sesuatu yang boleh membuatkan anda mengingati mereka kembali

Pendapat pakar psikologi menyatakan bahawa elemen objek atau tempat mampu mempengaruhi seseorang untuk mengingati kembali kenangan mereka. Sekiranya anda sedang menghadapi masalah putus cinta, sebaiknya cuba elakkan daripada terus menyimpan barangan atau pergi ke tempat yang berkaitan dengan bekas pasangan. Ini benar kerana saya sendiri pernah praktikkannya... hehe... Biasalah kan... dolu-dolu...

(3) Jangan terus melayan perasaan

Ini adalah kesalahan yang paling sering dilakukan oleh seseorang yang sedang putus cinta. Suatu kesedihan harus dilawan walaupun ia amat sukar. Sekiranya anda membiarkan diri anda terus dipengaruhi dengan perasaan sedih, risiko untuk anda melakukan sesuatu kerja yang tidak masuk akal adalah amat tinggi. Sebagai contoh, ketika anda sedih, tidak perlu anda mendengar lagu-lagu sedih untuk terus melayan perasaan anda. Sila jangan layan lagu jiwang waktu ini kerana, ia hanya akan menambahkan kesedihan dihati anda.

(4) Dekatkan diri dengan agama

Pegangan agama adalah merupakan jalan terbaik untuk seseorang menenangkan jiwa mereka. Ia juga dapat membantu anda untuk melakukan pertimbangan dengan lebih waras. Tetapi bukan anda perlu mendekatkan diri dengan agama apabila anda putus cinta sahaja, sebaiknya setiap kali anda bernafas. Sesungguhnya putus cinta merupakan ujian yang Allah timpakan buat anda kerana Allah memerhatikan anda dan sayangkan anda lalu diberikan ujian ini.

(5) Buka buku kehidupan yang baru

Anda juga perlu memandang sekiranya anda putus cinta dari sudut yang positif. Ini adalah merupakan peluang terbaik untuk anda menumpukan seratus peratus hanya pada diri anda sahaja. Cuba capai matlamat yang mungkin sebelum ini masih tidak tercapai atau cuba lakukan matlamat yang baru. Putus cinta bukan bermakna penghujung untuk kehidupan anda.

Teringat pesan seorang sahabat saya sewaktu saya "Dalam hati kita ni,ada banyak benda perlu kita simpan dan agihkan. Jadi buat apa nak kusutkan dengan perkara-perkara remeh temeh dan rubbish?" Moga bertabah ya wahai yang putus cintanya. Seperkara lagi, lebih baik putus cinta daripada bercerai berai bila telah berumahtangga. Ingatlah, pasti ada hikmah di sebalik putusnya cinta ini. 

Update 1.01 am : Psss............ sebelum follow blog, komen dulu, ada tak word mencarut yang keluar. Haha... Tulah pasal bila suka follow tanpa usul periksa. Kan dah kena taip ayat mencarut tu? Malam ni, saya rajin ping entri dan blogwalking... sambil siapkan assignment. Rajin2.... (Puji diri sendiri la pulak....)

4 comments:

  1. Komen dalam entri ni beralih ke g+ komen lepas tukar balik ke komen blogspot. Just sharing dengan semua.... Ada yang putus cinta? cuba try 5 cara ni. Hasil pengalaman saya konsult beberapa kes putus cinta juga pengalaman sendiri

    ReplyDelete
  2. kembali kpada pncipta dan kejar cinta Ilahi...pasti akn lebih baik lepas tu... :-)

    ReplyDelete
  3. Nice entry... meskilah kita bijak bila berurusan cinta agar bahagia dunia akhirat jua...

    ReplyDelete

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN  [ Sambungan dari SINI ] Bukan boleh bawa ke mati pun keturunan yang ada. Jadi usah banggal...