Bagaimana cara saya update blog?

Bagaimana cara saya update blog?
Bagaimana cara saya update blog?, SIAPA BLOGGER ieta?, cara saya update blog, PANDUAN BLOGGING, SEO TIPS, Tips Blogging,
Bagaimana ya? Ramai yang hairan. Hehe...
Kawan-kawan hairan bila masa saya update blog?

Beberapa orang rakan sering bertanya kepada saya bagaimana cara saya update blog? Sebenarnya, saya pernah kongsikan di dalam entri SIAPA BLOGGER ieta? secara ringkas. Mungkin sebagai panduan buat blogger baru maka, saya kongsikan bagaimana cara saya update blog.

Ada beberapa cara saya update blog. Oleh kerana dahulunya saya tidak memiliki smartphone (jujur gitu... hehe...) dan sekarang ni PC pula rosak, maka inilah kaedah yang sering saya gunakan.

10 cara update blog.
  1. Postkan ke dalam facebook dahulu apa sahaja yang berada diminda.
  2. Savekan apa sahaja yang berada dalam minda ke dalam ruang nota dalam handphone kemudian e-melkan ke dalam mana-mana akaun e-mel saya kemudian, copy paste ke dalam blog dan update hingga sempurna entri tu.
  3. Teruskan menaip di PC tanpa buat apa-apa deraf untuk buat entri terkini..
  4. Buat pelbagai entri seminggu sekali dan setkan tarikh untuk dipublish secara auto publish (schedule entry). Yang ni, memang selalu saya buat lebih-lebih lagi bila saya sibuk dengan baby atau final exam dan bercuti. Entri blog ni boleh schedule tau. Entri kita akan publish pada masa tertentu. 
  5. Saya tidak menaip entri blog semasa bekerja. Nanti ada masa, saya Printscreen yang schedule tu. Jika saya update entri tengah malam, kebiasannya saya akan schedule entri itu publish pada waktu pagi. Cuma yang kurang bagusnya enti scedule ni, g+ lambat kesan.
  6. Update entri waktu anak-anak dah tidur.
  7. Update entri atau derafkan dahulu entri waktu balik tengahari sebelum kembali ke sekolah di sesi petang. Bila free, edit dan publish.
  8. Update bila saja rasa nak update, pastikan dengan niat yang tulus ikhlas.
  9. Update sambil-sambilan menyiapkan assignment dan sambil-sambilan study. Sayakan blogger part time... so, pandai-pandailah nak hidup... he... tapi saya bukan reporter tau...
  10. Terkini, saya gambarkan dan tulis di instagram. Best tau ^__^
Apapun, yang penting ialah berfikirlah sebelum publishkan sesebuah entri yang ingin dipaparkan agar tidak menjadi bahan tohmahan dan menyusahkan diri sendiri. Keep up blogging :) Beginilah cara saya update blog? Anda bagaimana?



41 comments:

  1. saya... kalau entri formal yg melibatkan fakta tertentu memang kena deraf sikit dulu..tak banyak info mesti kena study/googel lah hihi .dan entri spontan/santai biasanya pendek2..style ni yg lebih sy suka..taip apa yg terlintas utk share tp sebelum publish recheck especially kalau2 ada typo... dan jujur sy suka baca entri ringkas. (sy tiada entri simpanan deraf dan jarang auto publish).

    ReplyDelete
  2. Assalam. Terima kasih publishkan info ini ya.

    ReplyDelete
  3. Salam juaat kak eita..sya lbih sukakn blog santai dan spontan.yang kebykkn penulisannya lebih snang sya fahami..sya juga jrg auto publish :)

    ReplyDelete
  4. Saya pulak nak share ni. Simpan dlm draf. Simpan dlm e-mail pastu baru publish haha

    ReplyDelete
  5. kalau akak, kekdang taip dalam word dulu..Tp email pun ada gak..

    ReplyDelete
  6. SALAM JUMAAT KAK IETA :)
    heee shakira lebih kurang la cam tu jgk tp tak pernah lg auto publish..

    ReplyDelete
  7. sekarang muja banyak buat scheduled post,, sebab time muja tulis adalah time yang tak berapa sesuai untuk dipublish terus,, hehe

    ReplyDelete
  8. No. 7 tu terbaik...nice sharing :)

    ReplyDelete
  9. Sy plak byk guna mobile blogging... Sbb byk idea spontan... Klu fakta mmg simpn dlm draf..

    ReplyDelete
  10. Ok noted sis..and tq berkongsi idea ya..

    ReplyDelete
  11. kalau saya main taip je..tak de simpan2..hehhe..

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum...
    Kalau nas, save dlm draft atau microsoft.... klau tak save draft terlupa nk update apa... =)

    ReplyDelete
  13. ohoh..kdg2 idea dtg tnpa dipintaa dan xmncul2 walaupun di pinta..hehehe

    ReplyDelete
  14. thx atas info cara update blognya

    ReplyDelete
  15. An impressive share! I've just forwarded this onto a colleague who was doing a little homework on this.
    And he in fact ordered me breakfast simply because I stumbled upon it for him...
    lol. So allow me to reword this.... Thank YOU for the meal!!
    But yeah, thanks for spending some time to discuss this
    matter here on your web page.

    ReplyDelete
  16. Great post. I used to be checking constantly this blog and I am impressed!

    Extremely useful information specially the closing part :) I care
    for such information a lot. I was seeking this particular info for a very lengthy time.
    Thank you and good luck.

    ReplyDelete
  17. obviously like your web site but you need to check
    the spelling on quite a few of your posts. A number of them are
    rife with spelling issues and I find it very bothersome
    to inform the reality nevertheless I'll certainly come again again.

    ReplyDelete
  18. I just like the valuable information you provide in your articles.
    I will bookmark your blog and test again right here regularly.
    I'm fairly sure I'll be told many new stuff proper right here!

    Good luck for the next!

    ReplyDelete
  19. Hi to every one, the contents present at this site are genuinely awesome for people knowledge, well, keep up the good work fellows.

    ReplyDelete
  20. I don't even know how I ended up here, but I thought this post was good.

    I do not know who you are but definitely you're going to a famous blogger if you are not already ;) Cheers!

    ReplyDelete
  21. I was wondering if you ever considered changing the layout of your blog?
    Its very well written; I love what youve got to say.
    But maybe you could a little more in the way of content so people
    could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having
    1 or two images. Maybe you could space it out better?

    ReplyDelete
  22. I was recommended this web site by my cousin. I'm not
    sure whether this post is written by him as nobody else
    know such detailed about my trouble. You are incredible!
    Thanks!

    ReplyDelete
  23. obviously like your web-site but you need to
    take a look at the spelling on quite a few of your
    posts. Several of them are rife with spelling issues and I in finding it very bothersome to tell the truth nevertheless I will surely come again again.

    ReplyDelete
  24. If you are going for finest contents like myself, only pay a visit this
    web page daily for the reason that it presents feature contents, thanks

    ReplyDelete
  25. I am not sure where you're getting your info, but good topic.
    I needs to spend some time learning much more or understanding more.

    Thanks for magnificent info I was looking for
    this info for my mission.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN  [ Sambungan dari SINI ] Bukan boleh bawa ke mati pun keturunan yang ada. Jadi usah banggal...