AUDIO SEBAGAI BAHAN BANTU MENGAJAR DI SEKOLAH

As salam. Entri ini juga, entri Auto Publish.  Ini adalah Tugasan Individu saya bagi Subjek Teknologi Pengajaran dan Pembelajaran bertajuk : Audio sebagai Bahan Bantu Mengajar di Sekolah pada semester 5 awal tahun 2013.  

Walaupun saya cuti berpantang anak ke lima, saya mendapat A+ semasa final exambagi subjek ini. Alhamdulillah. Saya sukakan pensyarah subjek saya ini kerana beliau seorang yang mudah timbang bicara dan amat memahami situasi saya. Yang paling best, beliau tidak berkira markah. Hehe...  

Soalan 1
Bincangkan pendekatan yang akan anda gunakan jika berpeluang menggunakan audio sebagai bahan bantu mengajar di sekolah?

Jika berpeluang menggunakan audio sebagai bahan bantu mengajar di sekolah, saya lebih suka menggunakan audio yang telah sedia ada di dalam perisian PowerPoint.

Antara sebab mengapa saya memilih perisian PowerPoint sebagai bahan bantu mengajar saya ialah :

  1. Perisian ini sudah sedia ada di dalam mana-mana komputer. Ini membuatkan segala aktiviti untuk membina bahan persembahan kepada murid-murid menjadi mudah.
  2. Melalui perisian ini juga, saya boleh menyampaikan isi pelajaran di dalam kelas dengan lebih tersusun dan menarik perhatian mereka terhadap pengajaran yang mahu saya sampaikan
  3. Notes Page yang dicetak dapat membantu saya untuk menyampaikan sesi pengajaran di dalam kelas.
  4. Aktiviti  memasukkan bunyi dari Sound Gallery dan Ulasan ke dalam persembahan dapat memeriahkan lagi bahan bantu mengajar saya.

Ini berdasarkan pengalaman saya memaparkan persembahan multimedia dihari anugerah cemerlang yang melibatkan ibu bapa dan murid-murid di dalam dewan sekolah. Saya juga sering membuat pembentangan beraudio berkaitan isu semasa dan remaja di dalam program khusus untuk tahun enam di akhir tahun sesi persekolahan menggunakan perisian PowerPoint.

Adakalanya, saya juga menayangkan slaid yang berkaitan dengan topik sesuatu pelajaran di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran saya. Paparan melalui perisian PowerPoint dengan audio yang saya buat diselang-selikan gambar-gambar yang saya perolehi dari pelbagai sumber membuatkan murid-murid lebih memberi tumpuan terhadap apa yang ingin saya sampaikan berbanding kaedah tradisional yang hanya menggunakan buku kerja dan buku latihan sahaja.

Apa yang saya lakukan adalah sejajar dengan tuntutan Kementerian Pelajaran yang inginkan guru menggunakan teknologi maklumat sebagai pendekatan menarik minat murid-murid untuk belajar khususnya di dalam matapelajaran agama.

Walaupun ada di kalangan guru ada yang beranggapan kaedah ini adalah rumit dan membuang masa, saya tetap suka menggunakan kaedah ini kerana apabila sekali sudah siap bahan bantu mengajar menggunakan perisian beraudio maka ia menjadi lebih mudah di masa-masa akan datang kerana bahan bantu mengajar telah sedia ada dihujung jari.


ALAT BANTUAN MENGAJAR, PUBLIC SPEAKING, AUDIO, BAHAN BANTU MENGAJAR



Moga bermanfaat bagi pelajar yang mencari bahan untuk topik ini.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN  [ Sambungan dari SINI ] Bukan boleh bawa ke mati pun keturunan yang ada. Jadi usah banggal...