BERFIKIRLAH SEBELUM PUBLISH

Sekadar peringatan bersama. "Berfikirlah sebelum publish". Renung-renungkan....
Berfikir, Berfikir sebelum publish, minda, gunakan akal, Usahlah kerana nila yang setitik, merosakkan susu sebelanga, PANDUAN BLOGGING, PANDUAN HIDUP, Tips Blogging
Berfikirlah sebelum publish
Berfikirlah sebelum publish. Tidak semua yang berlaku dalam kehidupan kita perlu dikongsi kepada umum. Lebih-lebih lagi hal ehwal rumahtangga dan perkara yang mengaibkan. 
Kadangkala, kita rasa kita benar. Kadangkala kita rasa kita hebat. Namun sebaliknya kita hanya diperlekehkan dan ditertawakan. Malahan ada yang mengeji dan mencaci. Tanpa ingin berbaik sangka dengan kita atau mengkaji sebab musabab apa yang distatus atau ditulis oleh kita..
Sama-sama kita muhasabah diri. 😊

Jadi, ingat ini
"Usahlah kerana nila yang setitik, merosakkan susu sebelanga Berfikirlah sebelum menaip dan publishkan sesuatu yang terulit di dalam minda."
"Kesilapan yang sedikit, pasti meninggalkan ingatan dan kesan yang berpanjangan lagi berkekalan".
Gunakan akal tanpa menurut hawa nafsu melulu. Berhati-hatilah berkongsi apa sahaja dilaman sosial yang ada... 
"Hati-hati juga bila buat status atau berkata-kata. Jangan sampai memperlekehkan hukum agama pula... Tak tahu, lebih baik diam sahaja".  
Hati-hatilah pada status yang semua orang membaca. Jangan sampai nanti menimbulkan fitnah pula.  Jangan sampai orang berkata-kata.  Dan membuat pelbagai telahan dan tohmahan pula.
Ingat pesanan ini...
"Yang membaca ada yang suka mengadu domba. Tak fikir dosa dan pahala. Tak fikir sebenarnya kita semua sama sahaja. Tak lepas dari salah dan alpa".
Berfikirlah sebelum publish. Berfikirlah sebelum mengeluarkan kata² agar tidak mengaibkan sesiapa dan sampai hilang hormat orang kepada kita juga tidak mengguris hati sesiapa... Dan tidak menimbulkan sengketa... Dan tak dikatakan hilang akal pula... Jumpa berdepan bukan hentam mengaibkan di khalayak ramai mahupun dalam kumpulan.
"Berhati² sebelum publish, share sesuatu. Kaji dan selidik dahulu susur galurnya betul ke tidak. Hadithnya, soheh ke tidak. Ejaan ayat Al-Quran / hadith, betul ke tidak. Jangan pakai share je buta tuli. Nak² lg perkara berkaitan aqidah, hukum & fatwa. Takut kita terviral benda yg salah. Tak pasal mendapat saham dosa atas kesilap fahaman pembaca yg menerima berita atau info".
Berfikirlah sebelum paparkan tulisan kita dan berkata² bukan mengikut hasutan atau perasaan. Berfikirlah! 


Silakan
KOMEN || LIKE || SHARE √

Salam sayang 😍
Cikgu iEta
Whatsapp : +60192586141
Blogger Motivator Minda Niaga
FB : Cikgu iEta
FbPage : Kisah Cikgu iEta
IG : Cikgu iEta
Twitter : Cikgu iEta
Minisite : Cikgu iEta
You Tube : Cikgu iEta
Formula Sihat Wanita

13 comments:

  1. Betul... Hal rumahtangga adalah hal peribadi yg patut diprivasikan..

    ReplyDelete
  2. :) hanya mampu tersenyum.

    ReplyDelete
  3. hasrul hassan punya senyum ada makna.. apapun betul apa kak ieta cakap bukan sebab saya tak pernah buat apa yg di katakan tapi sebab memang betul even sy pun pernah melakukan perkara yg sama saya ambil sebagai teguran membina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Kalau akak salah dan silap, Suria pun boleh tegur na. Ini sebagai panduan, peringatan Dan nasihat untuk diri akak juga :)

      Delete
  4. apapun.

    selamat hari raya aidilffitri dan aidiladha ye.

    ReplyDelete
  5. di antara tanda baiknya Islam seseorang adalah ia menjaga lisannya dan meninggalkan perkataan-perkataan yang tidak mendatangkan manfaat bagi dirinya atau bahkan perkataan yang dapat mendatangkan bahaya bagi dirinya.

    ReplyDelete
  6. Betul tu sebab sekarang ni media sosial pula yang jadi medan penyebaran fitnah & umpat mengumpat

    ReplyDelete

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN Sibuk kalutkan keturunan orang, tak sedar diri itu lebih dahsyat, penyebar tukang fitnah, g...