CERIA INDAH GELAK

Assalamu'alaikum semua... Moga anda "ceria" hari ini... Lupakan sega...la kisah silam yang menyemakkan pemikiran dan menyesakkan otak. Hidup ini jadi mudah andainya anda buatkan ia menjadi mudah.

Siang tadi, saya menghantar Tepung cheezy cheese sauce dan Tepung Magic Serbaguna kepada pelanggan-pelanggan saya di sekitar Ampang, Pandan, Klang Cheras dan Hulu Klang. Sebelum itu saya berjumpa dengan seseorang yang membuatkan saya ingin sangat berkongsi dengan anda betapa hidup ini sebenarnya, indah namun tak semestinya yang indah itu benar-benar indah.


Jom baca dulu dialog ini

"Kan sekarang Allah dah beri lebih lagi dari tu? Tahniah...." Bila ku ceritakan apa yang ku dapat baru2 ni. 


"So, jangan banyak merungut. Saya tau saya pun banyak merungut masa tu... Memang penat kerja tu. Tapi, tengok, Allah dah beri balasannya"

Aku tersengih je pandang dia. haha...

"Then, jangan percaya dengan satu-satu orang sahaja... Belajar perlu dengan ramai orang. Ada sorang kawan saya ni, dia terlampau ikut sangat (taksub) sangat dengan seorang kawan dia ni, 1 hari, dia dianiaya. Terus dia down. Dah down, bukan senang nak bangkit balik tau... Kadang-kadang orang ni, pandai ambil kesempatan je di atas apa yang kita ada... "

Saya "Biarlah... saya nak belajar. Andai dia ikhlas, Allah tunjukkan. Andai tidak, pun Allah akan tunjukkan".

Lagi katanya "Hebat tak hebat tu perkara ke dua (2)... Rebut je peluang yang ada... " 

Terima kasih kepada beliau, walaupun beliau muda... sesangat dari saya, saya sa...ngat2 #appreciate nasihatnya itu.

Baiklah berbalik kepada tujuan asal saya ingin berkongsi dengan anda, sebenarnya pada semester yang lalu, saya telah mendapat anugerah dekan. Bangga ke? Langsung tak bangga. Sebab Anugerah tu tak boleh bawa ke mati pun... Cuma boleh dapat kurangkan yuran belajar je. Alhamdulillah... Itupun dah cukup bagus dah bagi saya.

Kemudian, apa lagi? Ada kawan, minta idea untuk siapkan modul programnya. Bukan satu, tapi tiga (3). Sebenarnya, saya macam tak percaya je sebab saya rasa entah hape-hape je lah saya ni... Nak nangis dan terharu pun ada sebab, ada gak yang sudi kongsi perkara mencabar macamni. Mungkin bagi orang lain, perkara ni biasa-biasa je. Tapi bagi saya, ia satu yang luarbiasa. Sebab tak pernah dibuat lagi dek orang kat saya macamni. Apapun, Mudah-mudahan dipermudahkan urusan kami untuk membentuk generasi rabbani. Aamiin.. 

Habistu, heran ke? Taklah heran... Cuma musykil je....


Kemudian? Rezeki Allah beri sentiasa. Dah tu kenapanya? Sedih la sebab banyak buat dosa tapi Allah tetap gak beri rezeki kat saya ni.

Lagi? Ada kawan, cakap camni "Nak tak saya kenalkan kat magazine?" 
Saya kata "eh, mengarutlah! Blog saya tu bukannya hebat mana sangatpun... malulah". 
Kawan saya "eh, betul ni... kalau nak, saya boleh rekmen kan" Dalam hati saya "betul ke menmain kawan aku ni?" Akhirnya, saya terkedu dan sembang hal lain.

Bangga ke? (sila klik untuk baca) Tak langsung pun... Sebab bukan boleh bawa ke mati pun...

Dah tu lagi? Siang tadi... saya balik ke rumah abah saya... Rindu arwah emak... (Saat ini, airmataku laju menderu... tak tertahannya hatiku...sayu dan pilunya Ya Allah...)

Cumanya nak berkongsi... Yang happy dan indah itu, tak semestinya berakhir dengan kegembiraan dan ketenangan... Usah gelak banyak sangat... Arwah emak pernah pesan "Gelak la banyak-banyak... kang nangis kang" Hah, memang dah nangis dah pun.


Pengalaman Blogger, Kisah blogger, Pengalaman hidup, ceria, indah, Tahniah, tersengih, pandai ambil kesempatan, Rezeki Allah, Bangga ke?, Yang baik ambil, Yang buruk jangan, Best ke gelakkan orang?, down
Kelakar laka laka ke aku?

Best ke gelakkan orang? Apapun terima kasih semua yang menjadi inspirasi untuk saya menulis entri ini. Maaf jika terkasar bahasa atau terguris rasa... Maaf juga, saya sekadar berkongsi... Yang baik ambil, Yang buruk jangan... Terima kasih sudi baca....

6 comments:

  1. semoga semuanya baik-baik saja ieta, memang orang tua-tua selalu pesan, jangan gelak lebih-lebih, nanti nangis..maksudnya bersederhana ajelah ye tak..

    ReplyDelete
  2. rezeki tu datangnya tak dapat disangka
    bila tepat masanya, inshaAllah kita dapat merasa
    apapun, tahniah dapat anugerah dekan, keept it up

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar, hidup ini amat penuh dgn pancaroba sebenarnya... bukan senang nak senang... Nak dapat tu... Allah sahaja yang tahu pahit getirnya. Apa pun, Alhamdulillah... Terimakasih PB

      Delete

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN Sibuk kalutkan keturunan orang, tak sedar diri itu lebih dahsyat, penyebar tukang fitnah, g...