MASA ITU EMAS!

Assalamualaikum.

MASA ITU EMAS! Salah rupanya. Masa itu sebenarnya NYAWA.

Dah pagi rupanya... Semalam, seharian kelam kabut dengan pelbagai perkara. Pagi, bizi dengan baby dan layan anak-anak makan seperti biasa. Suami bizi membasuh pakaian di washing machine. Saya, kalut dengan baby, seterusnya kelam kabut bersegera ke bengkel kereta untuk baiki semula aircond yang masih tidak berfungsi selepas dibaiki hari Jumaat lalu.

Saya minta pekerja bengkel menghantar saya ke rumah mertua, kerana saya sekeluarga tidur di sana malam semalamnya. Selesai makan tengahari, sibuk lagi dengan baby dan layan anak-anak makan. Diam tak diam, jam menunjukkan pukul 2.30 petang. Kelam kabut bersiap untuk ke kelas di Kolej Siswa Jaya. Minta pekerja bengkel hantarkan ke sana sebab kereta tak siap-siap lagi. Tension... tension menunggu dan risaukan lewat hadir ke kuliah.

Sampai di kelas, 2 kelas digabung menjadi 1. Subjek Keusahawanan. Pada mulanya, amat membosankan. Selepas rehat selama 5 minit, aktiviti Ice Breaking pun bermula. Pensyarah mengarahkan kami membentuk kumpulan masing-masing untuk mencipta sebuah syarikat mengikut produk yang ingin dipasarkan dan mesti ada Moto, Visi, Misi, Logo, Jawatankuasa dan Trademark syarikat. Sungguh menyeronokkan. Kami berjaya mengeluarkan idea masing-masing. Saya dilantik sebagai ketua kumpulan. 

Seterusnya sesi pembentangan, berjalan lancar. Sebanyak 23 kumpulan telah tercipta. Sungguh kreatif semuanya. Akhirnya, pensyarah mengarahkan kami untuk membuat bussiness card berpandukan apa yang telah kami bincangkan dan bentangkan. Due date adalah pada 12/5/2013 ini. Harap sempat dan ada masa untuk saya siapkannya. Saya memang suka kerja-kerja berbentuk grafik ni walaupun tak lah pandai sangat...

Yang paling menyeronokkan, subjek Keusahawanan ini tiada final exam. Markah dikira berdasarkan penglibatan diri dalam aktiviti berkumpulan disetiap kali pertemuan kelas dan sesi pembentangan. Yiiiihaaa....  I like... it! Hosnestly, dalam banyak-banyak subjek lah kan... subjek ni saya paling enjoy. Sebab dapat bertukar-tukar idea tentang dunia bisnes.

Setelah melalui kelas Keusahawanan ni, minda saya dipenuhi pelbagai idea untuk meneruskan segalanya. Tambahan pula, saya dilantik oleh ahli kumpulan sebagai ketua. Begitu juga dengan subjek Tamadun Islam Tamadun Asia (TITAS), saya juga dilantik menjadi ketua. Saya merasakan saya tidak bijak tetapi bila dilantik oleh rakan-rakan yang merupakan ahli kumpulan, saya tidak berupaya menolaknya. 

Faktor yang menyebabkan saya tidak berupaya menolak menjadi ketua kumpulan 2 subjek di atas pada semester ini :
  1. SAYA AKAN MENEBUS KEMBALI SEGALA YANG TELAH SAYA LALUI. 
  2. SESUNGGUHNYA, SAYA TELAH DITAKDIRKAN MENJADI KETUA WALAU DIMANA SAYA BERADA DARI BUJANG DAHULU SEHINGGA KINI.
  3. BUKAN NAK BANGGA TETAPI, SAYA SEBENARNYA BERUPAYA MENJADI INSAN GEMILANG, CEMERLANG DAN TERBILANG DIMATA DUNIA WALAU APAPUN YANG TELAH SAYA LALUI, WALAU APA PUN YANG TERJADI. 
  4. KEPERCAYAAN YANG DIBERIKAN OLEH SESIAPAPUN KEPADA SAYA, AKAN CUBA SEDAYA UPAYA SAYA LAKSANAKAN WALAU SAYA RASA SAYA TAK HEBAT. SEBENARNYA CIKGU ieta ni HEBAT! 😁
  5. INI ADALAH CABARAN UNTUK SAYA TERUS MAJU KE HADAPAN DALAM MEMBENTUK DIRI YANG LEBIH CEMERLANG! 
  6. SAYA SUKAKAN CABARAN!
  7. SAYA YAKIN, SAYA BOLEH!
Sesungguhnya segala yang berlaku adalah takdir Allah S.W.T. Allah yang menggerakkan hati-hati seseorang itu untuk membuat pilihan masing-masing. Pilihan, ditangan sendiri...

Akhir kata, maafkan saya tidak dapat membalas komen rakan-rakan blogger di dalam entri saya kerana buat masa ini, saya lebih suka untuk meneruskan blogwalking jika ada masa. Tapi, bagaimana nak blogwalking andai letak nama sebagai Ananymous dengan link web yang tak betul...? Kala ini, MASA ITU EMAS! Eh, salah. MASA ITU NYAWA. 😍


Terima kasih kepada semua silent reader blogger, rakan blogger yang rajin komen, rakan facebook serta rakan sekuliah yang sudi memberi semangat dan sudi membaca di dalam blog saya. Tanpa anda semua, blog ieta tak mungkin dikenali dimata dunia walau tidak sehebat manapun blog dan diri saya ini.

10 comments:

  1. memang ada bakat menjadi leader, mungkin tidaknampak pada pandangan mata sendiri tetapi mata orang lain dapat melihat bakat tersebut.

    ReplyDelete
  2. takde final exam??? waa... best2.. sebab sy kadng2 waktu final tu laa yang ade problem. TITAS pon akak amek jugak... best2. Hehe

    ReplyDelete
  3. memang benar apa dikata.. MASA ITU EMAS.. hee2.. singgah sini jap.. mcm lama dh x singgah sini..

    ReplyDelete
  4. Anda punyai keyakinan diri yg tinggi. I like it....!!!!!!

    ReplyDelete
  5. Banyaknya komitmen...belum lagi di dunia maya, dgn blog, FB, Twitter G Komuniti dan lain2... Jgn yg dikendong tak dapat.
    Buat yg terbaik...Yakin diri sendiri anda boleh. Menghampakan seseorang itu tidak baik, tidak kiralah ianya di depan mata atau di alam maya. Semoga berjaya!

    ReplyDelete
  6. Terima kasih the malay male dan en. Hanif Idrus. kata2 sdra berdua lebih menguatkan semangat sy :)
    Tenku Butang : mmg dh lm pun, takpe2 akak fhm... :)
    Amirul Ramli : mmg best. blom prnh takde final. TITAS subjek wajib ambil ms short sem bg kami student PJJ. Thanks a lot sudi singgah sini :)
    Bin Muhammad : Tu lah tu, sll terkejar2 nak buat itu ini tp sll listkan so, setakat ni blom lg ada yg dikendong berciciran. hehe... thanks a lot sudi singgah ya :)

    ReplyDelete
  7. When Allah brought you to it, Allah will get you through it. InsyaAllah ^^ baru follow sini.

    ReplyDelete
  8. Salam.

    Kita mungkin rasa kita tak layak, tapi orang lain mungkin nampak kelebihan kita kak :)

    Selamat menjalankan segala amanah dan tanggungjwb dgn baik. :)

    ReplyDelete
  9. hmmm tu lah banyak betul benda nak buat ye kak...apa2 pun sy doakan semuanya dipermudahkan....

    ReplyDelete
  10. @ammelia yusoff :That's true. Thanks for being my blog follower :)
    @Tinta Lana : Terima kasih. Semua itu pinjaman dari Allah. Syukur kpdnya :)
    @Hatimi Tahirruddin : Sekadar berkongsi cerita. Terima kasih ats doa :)

    ReplyDelete

Terima kasih sudi berkunjung ke blog beta nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu ieta, Suri rumah sepenuh masa, Penulis Lifestyle Blogger, Content Creator berpengalaman Social Media Marketing Coach dan Speaker Digital Marketing. Mantan Guru Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS) meletakkan jawatan untuk fokus perniagaan, mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Meletakkan jawatan sebab kronik slipped disc L4 L5
Lambat beta tahu mereka tu siapa dan leluhur tu adalah jin. 3/8/2021 beta dapat tahu dari emak saudara beta, datuk, nenek moyang beta Raja Bugis, Raja Arab Banjar keturunan Rasulullah SAW. 22/9/2023 dapat salasilah moyang Raja Majapahit, 23/9/2023 terjumpa rajah salasilah moyang Raja Majapahit.

Alhamdulillah kronik slipped disc sembuh pada 24/9/2023 tanpa suntikan steroid atau apa pun ubat selepas putuskan terus soal-jawab dengan ustaz bomoh, mantan guru silat sesat berkhadam saka, mendakyah beta ajaran sesat. Sebab itu beta suka ulang beta darah Raja Bugis, Raja Arab Banjar, Raja Majapahit KETURUNAN Rasulullah SAW. Bahagia sudah tahu kenal diri sendiri.

WAJIB semua orang tahu, beta anti scammer, semua ajaran amalan sesat (sihir, syirik dan khurafat) iaitu ilmu karuuhun.

Sila komen untuk beta singgah ke laman sosial anda pula. Hanya komen berkaitan artikel sahaja disiarkan. Harap maklum.

Ada pendapat atau kisah ingin dikongsikan? Sila e-mail kepada kisahcikguieta@gmail.com .

Featured Post

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN

SEJARAH KETURUNAN BUKAN UNTUK DIBANGGA-BANGGAKAN  [ Sambungan dari SINI ] Bukan boleh bawa ke mati pun keturunan yang ada. Jadi usah banggal...